Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht
24-06-2020
‘Ik hoor hier heel weinig back to normal, het is eerder het moment om door te pakken,’ zegt Bas Leijen van De Nieuwste School in Tilburg in deze podcast. ‘En niet alleen als het gaat over onze pedagogische opdracht, ook wat betreft onze organisatiestructuur.’
Dit is de eerste aflevering in een serie ‘Onderwijs na coronatijd’ – waarin we gesprekken voeren met leraren, opleiders en onderzoekers naar aanleiding van de ervaringen in de voorbije periode, met het onderwijs op afstand. Luc Stevens – founding father van stichting NIVOZ – verzorgt in deze podcast een inleiding en luistert vervolgens naar de praktijkverhalen van Bas Leijen, onderwijsmanager in het voortgezet onderwijs – en Marianne Betjes, leraar in groep 8 van het kindcentrum Sint Jan in Waarland, een dorpsschool nabij Heerhugowaard.
De crisis is mogelijk een kans om het pedagogisch perspectief van de school dichterbij te halen, zo zet gespreksleidster Rikie van Blijswijk de toon van dit gesprek. En ook volgens NIVOZ-collega Luc Stevens is dit het moment om eens met elkaar stil te staan, zie zijn artikel, zeker omdat er door de nieuwe omstandigheden ook een belangrijke verschuiving heeft plaatsgevonden. ‘Door de crisis hebben leraren en schoolleiders de kans gekregen om zichzelf als professionals te ervaren, als typisch waar het als professional op aankomt: op de relatie met je leerlingen. En op die met je collega’s, zodat de school als geheel goed verschijnt.’
Voor Bas Leijen staat het begrip nabijheid – ook vanaf de herstart - centraal. ‘Voor de een betekent nabijheid dat je letterlijk samenzit, voor de ander dat je een compliment krijgt als je iets goed gedaan hebt, en vervolgens weer verder kunt. Nabijheid is dus niet dat je per se 27 uur per week op school moet zijn. Dus de vraag is: hoe kunnen we daarin differentiëren? We hebben nu een model dat gericht is op het organiseren van het doceren. We hebben een rooster waarbij een leerling om kwart voor tien Duits heeft, omdat dan de docent Duits beschikbaar is. En daarna de docent Engels. Maar dat er hoegenaamd geen interactie is tussen die twee.’
Hoe kunnen wij echt als groep rondom leerlingen staan? En het leren van kinderen faciliteren? Op De Nieuwste School worden nieuwe mogelijkheden verkent, zegt Bas. Het schoolleiderschap is daarin cruciaal, zo betoogt Marianne Betjes. ‘Het denkt dat veel afhangt van de veerkracht van je leidinggevende. Of die inderdaad teruggrijpt naar kaders die bekend zijn en die controle geven - of dat je een schoolleider hebt die kansen ziet. Zoals bij ons op school die dan zegt: vertel eens, wat houden we vast? Want we gaan natuurlijk niet terug naar gewoon. Want gewoon bestaat niet meer.’
Categories | Onderwijs na corona
Filetype: MP3 - Size: 63.99MB - Duration: 46:01 m (192 kbps 44100 Hz)