Vlog: Menselijker onderwijs voor een menselijkere samenleving
30 augustus 2015
‘Durven gaan staan in imperfectie en kwetsbaarheid’. Koen Van Ghyseghem ondergaat het aan den lijven, tijdens het opnemen van zijn eerste vlog over zijn visie op de essentie van onderwijs. Over hoe onderwijs en opvoeding uit elkaar getrokken zijn en hoe – op z’n Vlaams, Koen is ‘native Vlaming’ – spijtig dat is. 'Onderwijs zou een ontmoetingsplaats, een laboratorium, moeten zijn, om een nieuw soort samenleving te creëren.'
In deze vlog verkent hij wat er volgens hem mis is met het onderwijs en welke kansen en mogelijkheden hij ziet het tij te keren. Hoe onderwijs opgevat kan worden als laboratorium voor het opnieuw vormgeven van de maatschappij van morgen. Onderwijs waarin we daarover met elkaar kunnen nadenken en aan kunnen werken. Onderwijs waarin de totale aanvaarding van de persoon die je bent, centraal staat en het uitgangspunt vormt.
Van Ghyseghem schreef zelf deze inleiding:
'Volgens mij is onderwijs de basis voor een maatschappij waarin iedereen mag 'zijn'. Daarvoor is een diepgaande vernieuwing nodig in het internationale educatielandschap. In onderwijs, en vooral in onszelf als opvoeders, verzorgers, onderwijzers, beleidsmakers, onderwijsvernieuwers en meer. Die vernieuwing elke dag in onszelf ontdekken en uitnodigen - in kwetsbaarheid en kracht, in perfecte imperfectie - jezelf aan de wereld laat zien is de uitdaging en de boodschap. Pas als iedereen opnieuw mag zijn en mag komen doen waarom hij/zij hier in onze maatschappij is kan die diepgaande transformatie plaatsvinden.
"Zou het niet mooi zijn een plek te ontwikkelen waar we in ons volledige zijn welkom zijn en elkaar ontmoeten?! En is dit net terug gaan naar de essentie van school? Samen die speeltuin, dat laboratorium van die nieuwe mogelijke samenleving te bouwen waarin iedereen helemaal welkom is bij zichzelf en bij de andere.
Met passie naar compassie(in zijn originele betekenis= het volledig aanvaarden van de andere.)'
Koen Van Ghyseghem is vernieuwer in onderwijs en opvoedkunde.
Reacties