Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Visible learning', onderzoek naar onderwijspraktijk

2 september 2011

Prestaties van leerlingen op school worden voor 50% bepaald door leerling-kenmerken.  Dat is zeer aannemelijk, maar minder evident is dat 30% van de groei in resultaten rechtstreeks afhankelijk is van  de kwaliteit van het handelen van de leerkracht. Klasgrootte, klasinrichting, methodes, peers, zelfs familiale context spelen telkens  slechts marginaal mee, voor maximaal 5% tot 10% ,zo blijkt uit een onderzoek van John Hattie (2003).

................................................................................................................................................................................................................................



Bestaan er onderzoeken naar wat er werkt en niet werkt in het onderwijs? Ja. John Hattie verzamelde meer dan 800 meta-onderzoeken rond onderwijseffectiviteit die zelf meer dan 50.000 onderzoeken samenvatten en maakte daarop zelf een meta-meta analyse. Belangrijke kritiek op zijn werk is dat hij alle sociaal-economische verschillen tussen leerlingen links laat liggen.

Zijn boek uit 2009, Visible Learning, is een regelrechte aanrader die je af en toe zal doen opkijken. Er zijn enkele heilige huisjes die sneuvelen, andere worden bevestigd. Als smaakmaker enkele van de belangrijkste inzichten die samengevat werden door Teachers Toolbox. Elke Effect Size hoger dan .40 is de moeite waard om in te investeren. Lager dan .40 wil zeggen dat het effect relatief klein is. Een Effect Sieze groter dan 1 wil zeggen dat je hiermee gemiddeld een jaar kan versnellen.

























































































































































Influence Effect Size Source of Influence
Feedback 1.13 Teacher
Student’s prior cognitive ability 1.04 Student
Instructional quality 1.00 Teacher
Direct instruction .82 Teacher
Acceleration .72 Student
Remediation/feedback .65 Teacher
Student’s disposition to learn .61 Student
Class environment .56 Teacher
Challenge of Goals .52 Teacher
Peer tutoring .50 Teacher
Mastery learning .50 Teacher
Homework .43 Teacher
Teacher Style .42 Teacher
Questioning .41 Teacher
Peer effects .38 Peers
Advance organisers .37 Teacher
Simulation & games .34 Teacher
Computer-assisted instruction .31 Teacher
Testing .30 Teacher
Instructional media .30 Teacher
Affective attributes of students .24 Student
Physical attributes of students .21 Student
Programmed instruction .18 Teacher
Audio-visual aids .16 Teacher
Individualisation .14 Teacher
Finances/money
.12

School
Behavioural objectives .12 Teacher
Team teaching .06 Teacher
Physical attributes (e.g., class size) -.05 School

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief