Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Pleidooi Ricardo Semler raakt gevoelige snaar: 'Dat is wat onderwijs zou moeten zijn!'

30 december 2014

In onderwijsland regende het twitterberichten na de Tegenlicht-reportage met Ricardo Semler, een bewierookte topondernemer in Brazilië. In 'zijn wereld’ is de mens niet langer afhankelijk van macht en controle, maar draait het om zachte begrippen als openheid, vertrouwen en liefde. Ook het onderwijs heeft Semler vanuit deze levensfilosofie ‘onder handen’ genomen. Een artikel, enkele tweets en een documentaire vol inspiratie. ‘Semler belichaamt precies de kern van mensgericht zijn.’

Semler's pleidooi in Tegenlicht tégen management en voor eigen verantwoordelijkheid raakte duidelijk een gevoelige snaar. Op Twitter dan.

Lars Lutje Schipholt (@LarsLS)
Ricardo Semler belichaamt precies kern mensgericht #HNW: discipline om te gaan met vrijheid+verantwoordelijkheid+vertrouwen #tegenlicht

jelleD  @jelleDal
Wauw die vent van #tegenlicht is echt geniaal."Als er geen goed is Kan het ook niet fout gaan"

 Claire @Nereec
Nivelleren volgens Ricardo Semler: upgrading the life of otters without downgrading mine. Spreekt mij wel aan dit concept!

Linda Dap  @LindaDap
Prachtig! "Als je moeder gelooft dat je alles kunt, dan kun je ook alles". Zegt Ricardo Semler #tegenlicht

Tegenlicht daalde af in de wereld van Ricardo Semler, een wereld die draait om openheid, vertrouwen, en liefde. De Braziliaanse ondernemer bouwde een wereldimperium op met de simpele vraag, hoe worden mijn werknemers nou echt gelukkig?  Hij schreef er een boek over – Maverick - een internationale bestseller die in meer dan 35 talen is verslonden. Hij kreeg een gastleerstoel in Harvard, werd twee keer uitgeroepen tot ‘Latin american businessman of the year’ and “global leader of tomorrow’ door Time magazine.

Semler beschrijft hoe zijn biografie van invloed is geweest op de keuze en de visie die hij heeft op werken, leren en ontwikkelen. In zijn jeugdjaren was hij gitarist. ‘Iets dat ik eindeloos kon doen, omdat ik het zo leuk vond.’ Zijn queeste luidde dat mensen niet langer gedwongen aan het werk zouden gaan, maar bewust voor zijn bedrijf zouden kiezen.’ 

Bij Semco gooide hij het roer radicaal om. Hij ontsloeg tweederde van het management en stelde als personeelsmanager een pedagoog aan. En hij gaf werknemers direct vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid. Geen begin- en eindtijden of mission-statement: werknemers van Semco mochten alles zelf bepalen, eigenlijk doen waar ze zin in hadden. Er gold slechts één regel: als het werk maar op tijd klaar is.’

‘Het vraagt discipline om deze vrijheid te kunnen hanteren. Om alles te bepalen, ook je eigen salaris,’  wist ook Semler. Een deel van zijn werknemers, vond het niets, voelde niets voor die verantwoordelijkheid en stapte op. Maar de mensen die het wel aandurven, komen in een heel andere dynamiek, voelen zich steeds meer eigenaar en verantwoordelijk en zeggen dat ze gelukkig zijn en nooit meer anders willen.’

Semco veranderde van een autocratisch bedrijf naar een democratisch bedrijf. Iedereen deelt in de winst, van hoog tot laag. Geen begintijden en eindtijden. Dat leverde een economische groei op van 900%, dankzij ‘gelukkige’ werknemers die elkaar onderling durven aan te spreken en te vertrouwen. ‘Is er vertrouwen, dan ontstaat gedeelde verantwoordelijkheid en collegialiteit. ‘Dan gaat het werk steeds meer op jou lijken.’

Visionair Semler zelf is over de hele wereld een veelgevraagd spreker, ondernemer en bestuurder. Ze hebben hem voor alles gevraagd, maar in veel gevallen houdt hij zich bij zijn missie. Die heeft zich verplaats naar het onderwijs. ‘We moeten eerder starten om kinderen uit de traditionele systemen te houden , om ze vanuit eigen kracht en motivatie te laten leren en werken. Let’s undo them in the beginning.’

En Semler provoceert. ‘Veel traditionele scholen richten zich op het gemak van de ouders en in het verlengde daarvan op het gemak van de schoolleiding. En het wezenlijke doel van de school – zorgen dat leren geweldig is en het vergaren van kennis stimuleren  - dat is in de conventioneel school bijna niet te realiseren. Die structuur maakt het managen van grote groepen kinderen gemakkelijk. Iets wat je ook ziet in clubs, concentratiekampen en gevangenissen. En daarom zie je daar ook veel kenmerken van terug in scholen. Maar het spannende van het ontdekken van nieuwe dingen, speelt een ondergeschikte rol op school. De structuur klopt dus niet.

De Lumiar school , zie deze link en hier:

'We richten ons op wat de kinderen willen leren'


Andere tweets

John Lasschuit (@Kwalitisme)
Geweldig die #Lumiera school van #Semler. Dat is wat onderwijs zou moeten zijn! @VPROTegenlicht#semco

walter van hulst (@wvhulst)
Vanavond in #Tegenlicht interview Ricardo Semler. Lees over zijn erfenis in #slowmanagementbit.ly/KqMBuv

Bertjan Scheepbouwer (@bscheepbouwer)
Geweldige vent! #inspiratie#tegenlicht RT “@wijsbroek: Ricardo Semler - 'Geef mensen de ruimte' lnkd.in/KBM7AM

KnapVilla/Hanneke (@knapvilla)
Learning a Living: The Lumiar schools, Sao Paolo, Brazil | Innovation Unit innovationunit.org/blog/201210/le…

 

Jeanet Walraven (@jeanetwalraven)
Functioneren in vrijheid betekent ook loslaten van gevestigde orde, regels en model van geluk ipv systeem #tegenlicht


De Tegenlicht uitzending.


Klik hier

 

 

Het hele interview met Ricard Semler, 1,5 uur


Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief