Onderwijsavond vanuit twee persoonlijkheden: wat ging er fout?
9 januari 2013
Bas Huijbers - leraar maatschappijleer op het IJburg College - bezoekt een onderwijsavond met Rob Martens in Driebergen, over Leren met ict, tussen vrijheid en verdwalen. Hij ontdekt twee persoonlijkheden van zichzelf, de gesocialiseerde volwassene en de niet-gesocialiseerde leerling. Beide hadden er van tevoren zin in, maar komen onvoldoende aan hun trekken. Waar gaat Martens in de fout? En waar gaan deze twee 'Bassen' in de fout? Een boeiend blog.De gesocialiseerde-volwassen Bas zit in een traditionele lezing over leren met ict, tussen vrijheid en verdwalen gegeven door Rob Martens. 'Deze Bas' maakt braaf aantekeningen. Interessant is de motivatietheorie en de analyse over dat onderwijs de leerlingen niet voorbereid op de toekomst. Dit alles zet 'deze Bas' aan het denken. Jammer dat Rob Martens niet duidelijk kan maken in zijn lezing waarom de Steve Job school nu meerwaarde heeft, denkt hij, en hij vindt dat Rob te vaak zegt: ‘Hier moeten we het nog keer een avond over hebben, want daar hebben we nu de tijd niet voor‘.
De nog-niet-gesocialiseerde-leerling Bas zit in een lezing over ict. Hij is blij dat hij zijn Mac heeft meegenomen. De lezing gaat te snel als het over SDT - een evolutionaire psychologische benadering gaat - maar dat zoekt hij later nog wel even op. Het meest van de tijd gaat de lezing veel te langzaam en sluit mede daardoor niet aan bij de interesse van 'deze Bas'. Hij googlet soms even iets wat Rob Martens vertelt, checkt tegelijkertijd zijn e-mail, twittert en surft nog even naar Facebook. De professor doet niet wat hij zegt, zijn lezing is traditioneel, lineair, eenrichtingsverkeer.
De nog-niet-gesocialiseerde-leerling Bas zit over het algemeen weggestopt in de gesocialiseerde-volwassene Bas. Beiden hadden echt zin in de lezing van Rob Martens over leren met ict, tussen vrijheid en verdwalen, maar gaandeweg de lezing verdwijnt de motivatie en de inzet bij beiden.
Waar gaat Rob Martens de fout in?
In de eerste plaats is de voorbereiding onvoldoende. Het internet werkt niet, zijn geplande verhaal past niet binnen de tijd en de opmerking ‘Hoe lang nog?’ pleit niet voor hem. Zijn competentie maakt hij niet waar, door op ingewikkelde vragen geen antwoord te hebben. Daarentegen kaatst hij meerdere keren de vragen terug met dat het interessant is, maar dat daar nu geen tijd voor is. Daarnaast is zijn verhaal klassikaal, lineair en gericht op een groot divers publiek . Dit staat bijna paradoxaal op zijn boodschap, dat het onderwijs van de toekomst met behulp van ict leerlingen veel beter op maat kan bedienen. Aan het eind probeert hij nog op basis van autonomie/keuzevrijheid het publiek individueel te betrekken door manifest o4nt in te brengen, maar de instructie is niet toereikend.
Waar gaan de verschillende Bassen fout in?
Beiden Bassen hadden hoge verwachtingen van de lezing die onvoldoende waar werden gemaakt door Rob Martens. De nog-niet-gesocialiseerde-leerling Bas baalt, hij heeft door sociale druk van de gesocialiseerde Bas de lezing uitgezeten, maar was eigenlijk liever weg gegaan. De gesocialiseerde-volwassen Bas zit zijn tijd ook uit en doordat hij aantekeningen maakt verzameld hij nog een interessante punten.
Tip 1: Ken Robinson
Tip 2: De moderne school => google en/of mobieltje aan, de les begint.
Tip 3: Francisco Ferrer
Hoe gaat het onderwijs van Bas er in de toekomst uitzien?
Bas Huijbers (1975) is docent maatschappijleer op het IJburg College in Amsterdam. Hij studeerde Wetenschapsdynamica en volgde de lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam, nadat hij Civiele techniek aan de Hogeschool van Amsterdam had afgerond. Daarnaast is hij actiefin de werkgroep jeugd en onderwijs binnen de PvdA. Bas is dyslect, en houdt van boeken. Hij volgt het traject Pedagogische Tact bij het NIVOZ
Reacties