Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Klassikaal onderwijs! Omdat het altijd zo is geweest of vanuit een bewuste, pedagogische keuze en visie?'

22 januari 2018

Er is moed voor nodig om het anders te doen. Schoolleider Marleen van der Krogt werd er onlangs nog eens op gewezen. Impliciet. Door onderzoeksvragen van een studente. 'Waarom hebben jullie zo bewust gekozen voor het werken in heterogene, 3-jarige stamgroepen?' Vol enthousiasme en overtuiging vertelt ze. Maar pas later, op weg naar huis, komen haar vragen. Zou de studente deze vraag ook stellen op de scholen die werken met het klassikale systeem? Ik ben oprecht benieuwd naar de antwoorden, naar de visie, naar de pedagogische onderbouwing.

Voor me zit een mooie, jonge vrouw. Een studente met een opdracht.

Ze doet onderzoek. Naar de effecten van onze nieuwe visie binnen het bestuur. 'Het kind centraal'. Wat is er merkbaar veranderd in de scholen?

Van alle vragen die de studente stelt, blijft er één doorwerken in mijn gedachten. Ik kom er maar niet los van.

'Waarom hebben jullie zo bewust gekozen voor het werken in heterogene, 3-jarige stamgroepen?'

Alsof ik in een informatiegesprek met ouders zit, of een presentatie geef aan geïnteresseerde onderwijsmensen. De antwoorden rollen over mijn tong. Vol enthousiasme en overtuiging vertel ik.

Over de sociale vaardigheden die de kinderen leren en verschillende rollen die zij hebben wanneer zij in drie jaar tijd jongste, middelste en oudste in een stamgroep zijn.
Over het competentiegevoel van de kinderen wanneer zij de jongeren kunnen helpen.
Over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het groepsklimaat.
Over het 'leren van en met elkaar'.
Over de relatie die ontstaat tussen de kinderen, de groep en de leerkracht.
Over de doorlopende leerlijnen en de ruimte die kinderen daardoor krijgen voor hun eigen ontwikkeling.
Over …

'Waarom hebben jullie zo bewust gekozen voor het werken in heterogene, 3-jarige stamgroepen?'

Het Hollandse landschap trekt aan mij voorbij, ben onderweg naar huis.
Zou de Studente deze vraag ook stellen op de scholen die werken met het klassikale systeem?

'Waarom hebben jullie zo bewust gekozen voor klassikaal onderwijs?'

Mooie vraag, goeie vraag ook. Nieuwsgierig ben ik naar het antwoord.

Hebben zij ook zo’n bewuste, weloverwogen keuze gemaakt?
Of doen zij dit 'omdat het altijd al zo is geweest'?
Is dit te onderbouwen met een visie?
Is het klassikale onderwijs ook met zoveel enthousiasme, bevlogenheid en pedagogische onderbouwing te brengen?
Bestaat deze vraag eigenlijk wel?
Wordt deze vraag gesteld?
Wordt er door de teams, de schoolleiding, de ouders en de kinderen over nagedacht?

Sir Ken Robinson laat in 'changing paradigms' zien waar het, in mijn ogen achterhaalde en falende, systeem haar oorsprong heeft.
Dit geeft stof tot nadenken.

Er is moed voor nodig om het anders te doen.
Het onderwijs is niet voor bangeriken.
Maak keuzes.
Kies voor het Geluk van het kind en zet het kind echt centraal.

Deze week zie ik de studente.
Zal ik het vragen aan haar?
Of zij De Vraag gaat stellen aan de anderen?

Ben oprecht benieuwd naar de antwoorden.

 



Marleen van der Krogt was ten tijde van dit blog (2014) schoolleider op De Sterrenwacht in Hellevoetsluis. Ze is tegenwoordige docente Pedagogische Tact.
 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief