'Ik zocht een manier om de betrokkenheid in mijn groep te vergroten'
14 augustus 2015
Jurgen Lammertink is leerkracht op Openbare Daltonschool Meester Aafjes in Meteren. Hij wilde in zijn klas graag aan de slag met zogenaamde "Habits of Mind" en vroeg aan Rinke Huisman om hem daarbij te helpen. Hij hing de habits groot op aan de muur van de klas, en besprak ze met de kinderen. Al snel zag hij iets gebeuren in zijn groep 8: ‘Handig, want ik word elke dag wel boos en dan gebruik ik ze.'De Habits of Mind (HoM) zijn 16 nauwkeurig beschreven denkgewoontes, tot stand gekomen uit het probleemoplossend vermogen van succesvolle personen (zoals flexibiliteit, creativiteit, doorzettingsvermogen en gevoel voor humor). Ze zijn uitermate geschikt om in het klaslokaal mee aan de slag te gaan. Je hoeft er geen aparte tijd voor in te ruimen, want ze zijn overal te herkennen, verkennen en toe te passen. Je kunt ze zien als zestien probleemoplossende tools, waarvan de taal doordacht is en de inhoud samen met de leerlingen gebouwd wordt. Een innerlijk kompas waarmee leerlingen zelf de regie in handen nemen. Leerkracht Jurgen Lammertink en zijn klas gingen ermee aan de slag, en over zijn ervaringen lees je in deze pdf.
Meer over Habits of Mind en Essential Schools vind je hier.
Rinke Huisman is samen met Tom Witjes gecertificeerd HoM-trainer en verbonden aan Habits of Mind Nederland. Zij geven workshops en trainingen. Daarnaast kunnen zij onderwijsinstellingen begeleiden met de implementatie van HoM.
Reacties
Henk
Is het betrokkenheid in of met de groep