Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Hoe Thomasz weer ging leren

7 november 2022

Vorig jaar had Thomasz negen zware onvoldoendes op zijn rapport. Hij moet echt voldoendes gaan halen, maar zijn motivatie is nihil en ze noemen hem lui. Wanneer Michel Linthorst het verhaal achter de jongen hoort, uit zijn eigen mond nota bene, blijkt het allemaal net wat anders te liggen.

Thomasz springt het lokaal binnen. Net voordat de bel van het eerste lesuur is uitgeklonken, landen zijn slungelige benen op de grond. Met een triomfantelijke grijns zakt hij onderuit op zijn stoel. Zijn ogen zijn er niet bij. Zijn oren zijn al afgehaakt. Zijn hoofd verstopt hij onder een hoodie. Die moet af.  

‘Wat een hippe kuif!’zeg ik. 'Kapper geweest?’ 

‘Nee, meester! Mijn zus!’ 

‘Kan ze mij ook knippen? Mijn coronakapsel ziet er niet uit!’ 

Thomasz grijnst minzaam. Vorig jaar had hij negen zware onvoldoendes op zijn rapport. Alles aan hem schreeuwt: ‘Ik doe niet meer mee met die school van je. Laat me met rust, dan laat ik jou ook met rust!’ Maar zo makkelijk gaat dat niet.  Ik weet dat het flink wat tijd, volharding en geduld zal vergen hem weer een beetje aan het leren te krijgen. Als het al lukt! Thomasz vervolgt consequent zijn reeks onvoldoendes, het boeit hem niet. En het woord ‘huiswerk’ lijkt te ontbreken in het Poolse woordenboek. Thomasz jent, daagt me uit, gaat keer op keer over mijn grens. Op zijn voorhoofd staat met dikke viltstift: ‘Over twee weken vind ook  geef jij het ook op.’ Maar dan kent hij mij nog niet. Mijn eerste doel: Thomasz moet weer voldoendes gaan halen. Het mag eigenlijk niet, maar na drie herkansingen haalt hij eindelijk een 5,8 voor woordenschat. Ik wil dat hij weer succeservaringen krijgt.  

 Op tijd komen hoort er ook bij. Discipline! Als ‘boetedoening’ voor zijn vele verzuim vraag ik hem om een nieuw model auto voor mij te ontwerpen.  

‘Meester, je moet binnenkort je V-snaar vervangen’, zegt hij terwijl hij zijn ‘strafwerk’ maakt.  

‘Kun jij dat niet doen voor mij?’ 

‘Makkie’, lacht hij. Hij meent het.  

 Zijn alternatieve-strafwerk-auto-ontwerp is echt supergaaf!  

‘Ik heb er ook nog een animatie van gemaakt. Al 2034 volgers op insta.’ 

Ik sta versteld van het resultaat. Zie je wel, die gast heeft echt meer dan genoeg talenten. Thomasz en ik voeren steeds vaker goeie gesprekken. Hij vertelt honderduit over zijn baantje in de Poolse supermarkt, zijn beroemde oom en zijn moeder met haar gebroken been (!) Dus daarom is hij zo snel weg na school. Hij zorgt voor zijn moeder!  

Thomasz blijkt helemaal niet zo lui als ik dacht. Blijk ik, ondanks mijn voorgenomen open blik, toch nog vol aannames te zitten... Hij werkt juist heel hard, maar wel volgens zijn eigen agenda. Thomasz is al lange tijd ontzettend teleurgesteld in school en was daarom volledig uitgecheckt. \

‘Kijk eens wat ik voor je heb gemaakt’, zeg ik, ‘een boekje woordenschat in de garage.’ Het enthousiasme druipt er nog steeds niet van af. Snap ik, zo spannend is zo'n boekje niet. Maar eindelijk valt het kwartje. Thomasz begrijpt dat hij moet leren als hij zijn kansen wil vergroten. Op zijn rapport staan nog maar twee kleine onvoldoendes. Ik ben trots op hem.  

‘Bedankt meester’. Thomasz propt aan het eind van het schooljaar een beetje onhandig een doosje Merci in mijn handen. Met een vette lach verlaat hij de ISK. 

Michel Linthorst is docent NT2 & 7 Life Skills ISK Gouda

Reacties

9
Login of vul uw e-mailadres in.


Michel
1 jaar en 0 maanden geleden

Dank je wel voor je aardige woorden Miranda! Gelukkig zijn er heel veel bevlogen en betrokken docenten en leraren die met hartstocht hun leerlingen begeleiden.

Vriendelijke groet,

Michel

Login of vul uw e-mailadres in.


Miranda
1 jaar en 0 maanden geleden

Ik gun alle leerlingen een 'meester Michel'!!
Ze willen gehoord en gezien worden, maar niet perse op de voorwaarden van de school...

Login of vul uw e-mailadres in.


Marjan
1 jaar en 0 maanden geleden

Geweldig verhaal. Maar helaas lopen zulk soort verhalen niet altijd positief af. En ik spreek uit ervaring dat het niet altijd aan de leerling ligt. Sorry, ik zou willen dat het altijd goed afliep. Maar dit is niet realistisch.

Login of vul uw e-mailadres in.


Wiepkje
1 jaar en 0 maanden geleden

Geweldig Michel, hoe je tussen ‘de regels door’ de lerende ‘leest’, hem als geheel ziet en ook reflecteert op eigen denken en doen. Respectvol en eerlijk!

Login of vul uw e-mailadres in.



Michel Linthorst
1 jaar en 0 maanden geleden

Dank je wel Wiepkje!

Login of vul uw e-mailadres in.


Jan en Tonnie Bosman
1 jaar en 5 maanden geleden

Michel, je opende de deur van zijn hart, toen kon zijn hoofd volgen!
Dankjewel voor het liefdevolle uitrijken Michel!!

Login of vul uw e-mailadres in.



Michel Linthorst
1 jaar en 5 maanden geleden

Dank u wel voor het mooie bericht!
Vriendelijke groet,
Michel

Login of vul uw e-mailadres in.


Hein Frietema
1 jaar en 5 maanden geleden

Beste collega,

Mooi dat je de tijd nam die er misschien niet was. Zou voor iedere leerling, ongeacht behaalde resultaten, beschikbaar moeten zijn.

Daar doe je het dus voor. Gouden moment.
Succes met alle werkzaamheden.

Een collega.
Mvg
Hein Frietema

Login of vul uw e-mailadres in.



Michel Linthorst
1 jaar en 5 maanden geleden

Beste Hein,

Dank je wel voor je vriendelijke reactie. Het voordeel van het werken op een ISK, is dat je de leerling bijna de hele week in de klas hebt, en ook nog wel tijd kunt vinden na schooltijd om gesprekken te voeren, extra instructie of oefening te begeleiden. Anders wordt het inderdaad lastiger om dit voor elkaar te krijgen. Het vraagt wel wat extra inspanning, maar het is zeker de moeite waard als je het resultaat ziet.

U ook veel succes op school!

Vriendelijke groet,

Michel

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief