Op het IJburg College construeren leerlingen zelf inzichten, begrippen en kennis op grond van ervaring van echte opdrachten in de werkelijkheid. Het is een wezenlijk onderdeel van het concept. Zowel in de onderbouw als in de bovenbouw worden hiervoor meerdere uren per week gereserveerd.
Inspirerend
De beknopte beschrijving van het IJburg-concept doet geen recht aan het onderwijsproces op het IJburg College, net zoals het verhaal van Gert Biesta niet valt samen te vatten in een paar regels.
In Goed onderwijs en de cultuur van het meten (Biesta, 2012) verdeelt Biesta onderwijsprocessen in drie domeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. Als een startende school proberen we ambitieus de drie domeinen te bestrijken, maar gaandeweg komt de nadruk steeds sterker te liggen op kwalificatie. Dat betekent niet dat – concreet – het IJburg College geen waarde hecht aan de voorbereiding van de leerling op het leven als lid van de maatschappij (socialisatie) of het ontdekken van de leerling van zichzelf (subjectivering). Het betekent wel dat de inspectie en de samenleving de nadruk leggen op eindexamenresultaten en dat het IJburg College alleen met hard werken weerstand kan bieden aan die externe druk vanwege de financiering en de aanmelding van nieuwe leerlingen. Biesta’s theorie steunt de ambitie van het IJburg College om de missie waar te maken en als school je niet alleen te richten op het kwalificeren van leerlingen.
Samenwerken
Mooi onderwijs maken in een leergemeenschap kan alleen als er een sterke relatie is tussen de actoren. In hoofdstuk 3 van Het prachtige risico van onderwijs (Biesta, 2015) stipt hij het belang van de relatie tussen leerling en leraar aan. Die relatie speelt een hoofdrol op het IJburg College. De leergemeenschap waar in de missie sprake van is, wordt onder meer vormgegeven door elke lesdag te starten en met stamtijd/coachtijd: een groep van ongeveer vijftien leerlingen komen samen met hun mentor om alles wat er speelt door te nemen. De relatie leerling-leraar wordt gecompleteerd door de ouder(s). Mentoren gaan met enige regelmaat op huisbezoek en ouders worden een paar keer per jaar samen met hun kind uitgenodigd voor een gesprek op school.
Het intensieve contact tussen leerling en leraar (en ouder) zit in het DNA van het IJburg College. Over het belang van deze relatie zouden Biesta en de school gedachten kunnen uitwisselen, net als over de professionele leergemeenschap op het IJburg College. De school beoogt met deze leergemeenschap een veilige plek te bieden voor leerlingen en docenten om van en met elkaar te leren.
Literatuur
Biesta, G., 2012. Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Den Haag: Boom/Lemma.
Biesta, G., 2015. Het prachtige risico van onderwijs. Culemborg: Phronese.
Reacties