Linda Klitsie
docent vmbo
Ik ben moeder van twee lieve pubers, 15 en 13. Momenteel heb ik een tumor op mijn hypofyse (ziekte van Cushing) waar ik eerdaags aan geopereerd word voor de tweede keer.
Dit is ook de reden dat ik mijn werk als docente aan Vmbo Groenhorst Almere op dit moment niet kan uitoefenen. Gelukkig kan ik op therapeutische basis 1 ochtend in de week naar school. Ik heb een zeer goede band met mijn collega’s en leerlingen. Ik hoop na de zomervakantie op zijn minst weer voor halve dagen Nederlands en M&M te geven.
Ik zie mezelf merendeels in verschillende rollen. Mijn innerlijke stem komt het meest dichtbij wie ikzelf ben. Ik ervaar veelal dat ik me aanpas aan de rol die ik vervul. Voor ik moeder werd, was ik mezelf veel minder bewust dan na mijn eerste bevalling. Ik werd moeder en dat werd ik ook echt tot in de toppen van mijn tenen. Zo zeer dat ik mezelf kwijtraakte.
Door het proces van opvoeden, observeren, luisteren, afstemmen, inleven kwam ik heel langzaam tot mezelf. Angsten die me mijn hele leven vergezelden, kwamen in een ander licht te staan of verdwenen. Liefde in de vorm van warme mensen om mij heen, situaties die mij sterkte in mezelf op mezelf te vertrouwen kwam zichtbaar en veelvuldiger in mijn leven. Was het een grote warboel van binnen, de moederrol kwam instinctief. Denken was niet nodig in die rol. Dankzij deze rol kreeg ik fundament om mijn andere rollen op te bouwen. Mijn kinderen zijn daarin altijd mijn spiegel geweest.
Hoe mijn eigen kindertijd en jeugd ook is geweest, mijn projecties heb ik welbewust niet geprojecteerd op hun zijn en doen. Iedere stap die zij namen op hun pad was hun eigen stap. Liefde voor mijn kinderen betekent voor mij hen de vrijheid geven zichzelf te ontwikkelen en ze het vertrouwen te geven op hun gevoel te vertrouwen en vandaaruit te handelen.
Dit is ook hoe ik voor de klas sta. Het contact, de verbinding is voor mij het belangrijkste. De lesstof en vooral een resultaat is van latere zorg. Een kind is een miniwezen met behoefte aan begrenzing, duidelijkheid en begeleiding waarbij het kind zichzelf kan zijn en vanuit zijn gevoel de wereld kan ontdekken en zichzelf. Vooral het gezien en gehoord worden en het bieden van wat hij/zij nodig heeft is essentieel. Ik houd van processen, het doel is ook hier van minder belang. Mijn eigen proces in dit leven en dat van mijn kinderen en leerlingen te volgen en er te zijn, geeft mij hetzelfde gevoel als liefde. Verbinding in vrijheid.