Henk Galenkamp
Henk Galenkamp heeft een lange onderwijsloopbaan doorlopen, als docent scheikunde, schooldecaan, leerlingbegeleider en adjunct-directeur in het VO. Daarnaast heeft hij een eigen praktijk opgebouwd als psychotherapeut, later ook als coach.Van 2001 tot 2008 werkte hij als consultant, trainer en coach bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Hij schreef in die jaren vijf onderwijsboeken.
Sinds 2008 werkt hij voor zichzelf en in 2010 heeft hij, samen met zijn echtgenote Jeannette Schut, Bureau Galenkamp&Schut opgericht.
Zijn trainings- en coachingswerk richt zich vooral op communicatie en leiderschap, waarbij uitdrukkelijk ook de emotionele laag wordt meegenomen.
Henk neemt uitdrukkelijk de systemische component mee in zijn werk. Hij is een ervaren familieopsteller en heeft zich gespecialiseerd in opstellingen rondom (hechtings)trauma.
Zijn doel is steeds: een bijdrage leveren aan een professionele schoolcultuur. Centraal staat hier de vraag: hoe wordt de leerling hier beter van? Leidt dit gedrag (van docenten, begeleiders of leidinggevenden) naar de doelen van de school toe of er vanaf?
Verschenen boeken:
Galenkamp, Henk, Harst, Aat v.d., Roelofs, Frits (2003). Ontwikkelen van emotionele intelligentie. Praktijkboek voor de docent. HB Uitgevers, Baarn
Galenkamp, Henk & Vollenhoven, Mieke (2003). Als scholen een gezicht krijgen. De cultuur als voedingsbodem voor een lerende organisatie. CPS Uitgeverij, Amersfoort
Galenkamp, Henk (2006). Bang voor boos? De invloed van emoties op de veiligheid op school. CPS Uitgeverij, Amersfoort
Galenkamp, Henk (2009). Krachtige leraren, prachtig onderwijs. Naar meer contact en bezieling in de school. CPS Uitgeverij, Amersfoort
Galenkamp, Henk & Wassink, Hartger (2009). Dit is wat mij drijft. Over leiding geven in onderwijs. CPS Uitgeverij, Amersfoort