Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Iedere vorm van externe motivatie leidt, vroeger of later, tot intrinsieke demotivatie'

26 juni 2015

In zijn boek 'De Motivatiemythe' klaagt auteur Reinhard K. Sprenger de bonus- en incentivescultuur in het bedrijfsleven aan. Op pagina drie ervan wordt het hele boek samengevat in vier woorden: 'Motiveren is altijd demotiveren'. Iedere vorm van externe motivatie leidt, vroeger of later, tot intrinsieke demotivatieHenk Galenkamp vertaalt dit naar het onderwijs.

Ten aanzien van het onderwerp ´motivatie´ treedt er een spiegelend effect op tussen het gedrag van de leerling en dat van de leraar, evenals dat tussen de leraar en zijn leidinggevende. Een zinvolle vraag is: ´Hoe krijg jij het voor elkaar dat je leerlingen gedemotiveerd raken?´ Wanneer het antwoord op deze vraag helder wordt, weet je ook wat je kunt doen om bij de natuurlijke motivatie van leerlingen aan te sluiten. Het begrip ‘motivatie’ is afgeleid van het Latijnse woord ´movere´ dat bewegen betekent. Net als het woord emotie. Motivatie zetelt dan ook in ons gevoelsleven. Modern hersenonderzoek laat zien dat zowel menselijke gevoelens als motivatiestrategieën zetelen in het limbische systeem, ook wel ´het emotionele brein´ genoemd. Het denken vindt daarentegen plaats in de neocortex, de grote hersenen.

Lees meer in de publicatie van Henk Galenkamp ´Motiveren is altijd demotiveren´

Meer informatie over Henk Galenkamp vindt u op de website

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief