Conferentie Leider zijn
Op 24 september 2014 vond er een conferentie plaats in Driebergen: Leider zijn in het onderwijs. De bekende denkers en wetenschappers Dolf van den Berg en Gert Biesta zorgden voor een inleiding. Femke Cools en Bas Huijbers zorgden voor input vanuit het leraar/docentschap. Wat hebben zij van hun schoolleiders en bestuurders nodig om met hun leerlingen goed onderwijs te maken? De videoregistraties hiervan, met uitzondering van de lezing van Dolf van den Berg, vindt u hieronder.
‘Wie ben je en waar sta je voor?
Er bestaat algemeen een grote behoefte aan krachtig (school)leiderschap. Niet alleen in de zin van daadkrachtig handelen als het nodig is, dat spreekt vanzelf, maar in de zin van moreel of pedagogisch leiderschap, het kunnen wekken van het potentieel van je leraren / schoolleiders en zichtbare eindverantwoordelijkheid. Dat vraagt de nodige competenties, maar vooral kwaliteiten van zijn, zoals openheid, jezelf zijn (autonomie), kunnen verbinden, missie, integriteit en moed. (School)Leiders zijn voor zowel hun leerlingen als hun leraren een kompas. Dat kompas kan niet zomaar ronddraaien, dat moet gericht zijn.
De videoregistraties
In de middag werden deelnemers uitgenodigd om te reflecteren op hun eigen leiderschap langs zeven kernwaarden: moed, authenticiteit, vertrouwen, verantwoordelijkheid, verbondenheid, integriteit in zogeheten ervaringskringen. Deze kringen werden ingeleid door gastsprekers.
- Frank Wijers
- Martie van Velzen
- Pauline Jagtman
- Annette van Valkengoed
- Marcel van Herpen
- Arend Smit
Sfeerimpressie
Blogs…
- Leider Zijn en het lopen van olifantenpaadjes. Ofwel: blijven geloven in wat je wilt bereiken – Angeline Smits
- ‘Leiderschap zonder valse zekerheden, maar met een maximale verbondenheid met het kind, om wie het allemaal gaat’ – Dick van der Wateren
- Leider Zijn: over moed en de brug die we hebben te slaan – Jacob-Jan Voerman
- ‘Het begint met de waartoe-vraag. Niets in ons onderwijs is in zichzelf wenselijk’ – Natasja de Kroon
- Zeegers luistert: ‘En nu aan het werk. Doen wat nodig is!’ – Gerard Zeegers
- Uitgaan van vertrouwen: ‘Hoe houd je dan controle, hoe houd je zicht?’ – Jeroen Goes
- ‘Ik weet dat u alles op alles zet om alle kinderen te laten excelleren, maar…’ – Gertjan Kleinpaste
Literatuur
‘Leidinggevende, wie ben je’ van Dolf van den Berg, Luc Stevens en Roland Vandenberghe.
Of ‘Zichtbaar! Ambities van schoolbestuurders in persoonlijke verhalen’ door werkgroep Zichtbaar!
Delen: