Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Femke Cools

leerkracht van het jaar 2014, montessori

Femke Cools is ls leerkracht verbonden aan het samenwerkingsverband DebasisFluvius in Arnhem. Ze was tussen 2015 en 2017 actief voor de Onderwijscooperatie in verschillende rollen, nadat ze in 2014 Leraar van het jaar was in po. Femke Cools is daarnaast kunstliefhebber, anglofiel, en draagt een bijna ongeremde passie voor het (montessori)onderwijs.

De scholen van DeBasisFluvius bieden passend onderwijs voor alle kinderen in Arnhem en Renkum. In educatief partnerschap met de ouders en de kinderen zelf, bereiden we hen voor op een persoonlijke toekomst. Op 40 locaties doen 36 scholen, 800 leerkrachten, het beste voor ieder van bijna 10.000 kinderen. 

'Ik prijs mij gelukkig met een brede ervaring als leraar in alle groepen van het po. Daarnaast genoot ik van mijn functie als ICT-coördinator op school en als montessorispecialist en trainer bij inspiratiebureau AVE.IK. Ik praat graag over goed en modern onderwijs om anderen te inspireren, maar in de eerste plaats om zelf te leren: mijn ideeën over onderwijs toetsen aan de meningen en ervaringen van anderen en mij zo te kunnen blijven ontwikkelen als mens en professional.

Als Leraar van Het Jaar 2014 sloeg ik mijn vleugels uit en werkte ik enkele jaren bij de Onderwijscoöperatie. Want naast dat ik het heerlijk vind om met kinderen te werken, werk ik ook graag met en voor collega’s aan mooi, waardevol en levend onderwijs. Dat doe ik met mijn collega-Leraren van het Jaar bij de LerarenKamer, van waaruit ik o.a. onze projecten voor Startende leraren leidde. Mijn werk voor de Onderwijscoöperatie richtte zich daarnaast op ambassadeurswerk i.h.k.v. het Lerarenregister en ik was juryvoorzitter PO voor het LerarenOntwikkelFonds.

Ik ga heel graag in gesprek over goed onderwijs. Over wat nu en in de toekomst goed is voor onze kinderen. Over wat dat betekent voor leraren. Meer dan ooit moet de leraar naast onderwijzer, ook coach zijn en het kind volgen: hun talenten en de leerbehoeften moeten centraal staan. Na 100 jaar geldt nog steeds ZIE het kind als leerKRACHT! “In het kind is een zeer prompte onderwijzer. Hij is het die (…) resultaten in het kind bereikt (…). Het kind is geen leeg vat, dat alles wat hij weet dankt aan ons, die hem ermee opvulden. Neen, dit kind is de bouwer van de mens. (…) Het is het kind zelf dat al deze dingen doet.“ (Montessori, M., Aan de basis van het leven – De absorberende geest)

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief