Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Bram Eidhof, partnerportret: ‘Ik vind NIVOZ een eigenzinnige club en daar houd ik wel van’

25 mei 2022

Bram Eidhof schreef mee aan het boek Biesta in de praktijk, maar sprong ook al eens bij in de eerste verkenningen van NIVOZ rondom de nieuwe lerarenopleiding in Rotterdam, eind 2018. Hij is oprichter en directeur van bureau Common Ground. Dit is een aflevering uit de serie NIVOZ-partnerportretten, de mensen met wie we optrekken en spreken over de samenwerking. ‘Ik vind NIVOZ een eigenzinnige club en daar houd ik wel van.’

‘Met Common Ground doen we twee dingen. We bouwen samen met scholen aan beter burgerschapsonderwijs. Hoe ontwikkel je als school een visie, of een doorlopende leerlijn? Wat betekent het voor je schoolcultuur? Daarnaast doen we strategische projecten over bijvoorbeeld kansenongelijkheid, segregatie en manieren om onderwijs en onderzoek beter met elkaar te verbinden. Op die manier zijn we altijd met de maatschappelijke opdracht van het onderwijs en het onderwijssysteem bezig. Het systeem staat vaak centraal, maar wij ontwikkelen manieren om het systeem dienend maken te maken aan leerlingen en leraren.’

‘Waar ik slecht tegen kan is als mensen zich betrokken en tegelijkertijd machteloos voelen. Als ze voelen dat iets onrechtvaardig is, maar denken dat ze er niets aan kunnen doen. Dat is funest – mensen worden dan vaak apathisch. Of ze radicaliseren. Dat doorbreken we met het burgerschapsonderwijs dat we ontwerpen met scholen. Zodat leerlingen ervaren dat ze verschil kunnen maken. En het is net zo goed nodig voor leraren, die zich soms eerder speelbal dan speler voelen. Daar heb je beroepsverenigingen en vakbonden voor. Maar ook andere partijen kunnen daaraan bijdragen. Bijvoorbeeld door de problemen uit de praktijk als uitgangspunt te nemen.’

Waar ik slecht tegen kan is als mensen zich betrokken en tegelijkertijd machteloos voelen.''

‘De rol van de schoolleider in burgerschapsonderwijs is onderbelicht, maar fascinerend. Veel dilemma’s die je in de klas ziet, zijn ook keuzes die je als schoolorganisatie maakt. Zoals? Men wil graag burgerschapsonderwijs in de scholengemeenschap verzorgen en in de praktijk van alledag, maar ik heb gemerkt dat scholen worstelen met hedendaagse vragen als

  • Hoe gaan we om met conflicten?
  • Laten we wel of niet spotprenten zien in de klas?
  • Doen we aan Paarse Vrijdag, en mogen leerlingen daar ook niet aan meedoen?

'Hoe ik met NIVOZ optrek? Als een goede vriend die je slechts af en toe ziet. Met wie je wel altijd een goed en intensief gesprek hebt en die je dan ook weer een tijdje niet tegenkomt. Afgelopen jaar deed ik samen met Maartje Janssens en Jelle Ris een project over het werk van Biesta en wat scholen daar in de praktijk mee kunnen en doen. Heel veel leraren en schoolleiders vinden Biesta’s werk inspirerend, maar worstelen met de vertaalslag naar de praktijk. Dat resulteerde in het boek Wereldgericht onderwijzen, Biesta in de praktijk. Eerder hielp ik ook bij de ontwikkeling van de nieuwe lerarenopleiding op Rotterdam-Zuid. Ik praat ook altijd graag met Nickel van der Vorm, Gabrielle Taus, Rob van der Poel en Rikie van Blijswijk.’

Heel veel leraren en schoolleiders vinden Biesta’s werk inspirerend, maar worstelen met de vertaalslag naar de praktijk.''

‘Ik vind NIVOZ een eigenzinnige club en daar houd ik wel van. Het is een plek waar expertise en gedachtevorming rond de maatschappelijke opdracht van het onderwijs plaatsvindt. Ze denken na over het ultieme doel van onderwijs én het gesprek tussen fundamentele ideeën en de praktijk, zoals in de verschillende cursussen.'

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief