Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

400 keer fout

20 januari 2020

Mag jij fouten maken van jezelf? Een vraag die vrienden of bekenden misschien weleens stellen aan elkaar als het over hobbels in het leven gaat. 'Tuurlijk!' komt er uit je mond, fronsend bij zo'n flauwe vraag. Die compassie heb je toch voor jezelf? Of niet? Nicole Wouters werd op de proef gesteld toen ze niet één, maar eigenlijk vierhonderd keer een fout maakte...

Om nieuwe leerlingen voor onze school te werven paste ik de flyer van 3 jaar geleden aan en de daarbij behorende brief. Beiden drukte ik 400 keer af. Op de vrijdagochtend voor de kerstvakantie kreeg ik hulp van 12 leerlingen van groep 8 bij dit proces. Met een gezellig muziekje erbij vouwden we 400 folders, 400 brieven en deden die in 400 enveloppen.

Om kosten voor de school te besparen brachten mijn dochter en ik een groot deel van de brieven zelf rond. Wat bekenden die ook in de wijk wonen, wilden in hun buurt ook wel wat enveloppen bezorgen. Na de vakantie hebben we de laatste 100 brieven een postzegel gegeven en in de grote oranje brievenbus gedaan.

Zo, die klus zit erop! dacht ik.

Op zaterdag echter ontving ik een appje van mijn interim-directeur: ‘Hoi Nicole, ik hoor dat je fanatiek bent met het uitdelen van de folders (duimpje omhoog). Maar, (altijd een maar in het onderwijs) niet van wakker liggen, maar misschien wel even stoppen. Er staat informatie in die niet juist meer is.’

Slik. Daar zag ik op de bijgevoegde foto mijn vergissing. Ik had geschreven dat de open dag in 2019 zou zijn, maar die is toch echt in 2020.

Jeetje, wat baalde ik van deze fout, allerlei vervelende gedachten gingen door mijn hoofd. Ik vond het stom, slordig, onzorgvuldig. Wat moesten de mensen nu wel niet denken van onze school? Wat moest mijn interim-directeur nu wel niet denken over mij?!

Gelukkig is een fout maken menselijk. Maar ik maak niet zo graag een fout, en zeker niet als die 400 keer vermenigvuldigd wordt. Voor mijzelf was het wel een signaal dat ik het eigenlijk te druk heb. En ik weet ook dat ik de jaartal-fout vaker maak in december en januari, maar daar is dit probleem nog niet mee opgelost.

Tijdens het avondeten vertelde ik over de vergissing. ‘Moeten we dan weer ál die brieven gaan bezorgen?!’ vroeg mijn dochter meteen. ‘Ík heb de fout gemaakt, dus ik mag het oplossen. Jij mag me natuurlijk helpen, maar het hoef natuurlijk niet.’

Ik vind het belangrijk om dit soort dingen met mijn kinderen te delen. Om hen te laten zien hoe je reageert op het maken van een fout. Dat je het mag erkennen als je een fout gemaakt hebt, dat je ervan mag balen, dat je kan relativeren en dat je het op kunt gaan lossen.

We bespraken daarna met elkaar hoe de ontvangers van de ‘folder met fout’ zouden kunnen reageren, bedachten waarom de fout nou ook weer niet zo heel erg is en discussieerden over hoe het op te lossen is. Het is fijn dat mijn kinderen hierin meedenken en het helpt mij relativeren. 

Ik liet aan mijn interim-directeur weten dat ik ervan baalde en mijn best zou doen er niet wakker van te liggen. We spraken af maandag met elkaar te overleggen hoe we dit recht zouden gaan zetten.

Maandagochtend. Mijn kinderen wensten mij succes met het oplossen van het probleem. Eenmaal op school liep ik de kamer van mijn interim-directeur binnen ‘En, heb je kunnen slapen?’ opende hij. Ik vertelde hem dat ik er niet van wakker heb gelegen, maar van lekker slapen ook niet echt sprake was. Hij opende zijn armen en zei: ‘kom eens hier’ en ik ontving een warme omhelsing.

Precies die knuffel was wat ik nodig had. Een knuffel die zei: ‘ik weet hoe je je voelt na het maken van zo’n fout, ik weet dat je dit niet expres hebt gedaan, ik ben er voor je om dit samen met je op te lossen’. Precies zoals ik op kinderen wil reageren, zo reageerde mijn leidinggevende nu op mij.

Dit is pedagogisch leiderschap! Met sensitiviteit voor wat de ander van je nodig heeft op een moment van kwetsbaarheid en passend binnen de situatie.  

Nicole Wouters is werkzaam voor Stichting Xpect Primair, als directieondersteuner, vertrouwenspersoon Klinkers en medewerker BOT (Bovenschools OndersteuningsTeam).

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief