Onderwijs volgens Nussbaum: 'Alles in contact met het echte leven en gekoppeld aan concrete activiteiten'
23 mei 2013
De filosofe Martha Nussbaum roept opvoeders en onderwijzers met haar pamflet ‘Niet voor de winst’ op, om zorg te dragen voor een brede en gevarieerde training in de geesteswetenschappen, de kunst en het spel. Deze activeren en verfijnen de capaciteit van mensen om de wereld door de ogen van iemand anders te zien. Het cultiveren van 'medeleven' is een belangrijke vaardigheid voor democratische burgers. Schoolleider Gérard Zeegers uit Boxmeer las het boek en geeft Nussbaum, die eind mei voor een aantal lezingen in Nederland is, daarmee een podium. Het artikel staat in het komende nummer - vrijdag te verschijnen - van het onderwijsblad Egoscoop. 'We moeten ons vooral niet laten dwingen tot een keuze tussen onderwijs gericht op winst én onderwijs gericht op goed burgerschap.'
Nussbaum onderkent het belang van een sterke economie, maar ziet die als een middel om welzijn en welvaart te bereiken en niet als een doel op zich. “We moeten ons vooral niet laten dwingen tot een keuze tussen onderwijs gericht op winst en onderwijs gericht op goed burgerschap. De groei van het BNP (Bruto Nationaal Product) wordt vaak als maatstaf gebruikt voor de kwaliteit van leven in een land. Onderzoek heeft uitgewezen dat politieke vrijheid, gezondheid en onderwijs maar matig correleren met economische groei.”
Nussbaum wijst op het Human Development Paradigm (Menselijke OntwikkelingsModel) als alternatief voor het verouderde, economische groeimodel. Het Human Development Paradigm maakt een praktische vertaling van de fundamentele (mensen) rechten die door veel landen grondwettelijk zijn vastgelegd. Zij dicht het onderwijs een belangrijke rol toe en daagt schoolleiders en leraren uit om hun verantwoordelijkheid te nemen en om kinderen onder andere te leren:
• Om de wereld te beschouwen vanuit het perspectief van de ander;
• Zwakte en incompleetheid te erkennen en die aan te grijpen als kans voor samenwerking en wederkerigheid;
• Over de moed en vaardigheid die nodig zijn om een afwijkende mening te laten horen;
• Dat elk mens verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen handelen;
• Hun verbeelding te cultiveren, door te filosoferen, spelen, dichten, dansen, argumenteren, tuinieren, componeren, samenwerken, schilderen...

LEES VERDER
Gérard Zeegers is schoolleider op De Bonckert in Boxmeer en redacteur bij het blad Egoscoop. Voor meer informatie over Egoscoop en eventuele bestellingen, zie hier.
Reacties