Zittenblijver Julie (17 jaar): 'Ik krijg de stof nu beter binnen, maar ik ben wel gegroeid. De school niet'
4 juni 2015
Een tijd geleden ontving Petra Smolders een mail van de 17-jarige Julie. Julie is een wereldburger, een wereldsupporter, een slimme, lieve, krachtige meid die vorig jaar in de zomer besloot om 5VWO over te doen, omdat de druk te hoog was. 'Een perfectionist die met haar mail precies liet voelen waarom ik doe wat ik doe: onderwijs mooier maken!' Smolders deelt de mail graag, omdat ze ervan overtuigd ben dat Julie eerder de regel is dan de uitzondering. Om in Julie's woorden te spreken. 'Ik zou graag af en toe een les skippen en zeggen 'Ik had wat beters te doen.'Hee Petra,
Weet je nog dat ik op de voorbereidingsdag van Worldmapping vorig jaar dapper vertelde dat ik misschien zou blijven zitten in de vijfde klas van het VWO? De druk was te hoog en ik was op. Het idee om te blijven zitten gaf me rust en ik kon weer ademhalen.
Aan het begin van het schooljaar was blij dat ik deze keuze had gemaakt, het was heel fijn dat alles gewoon nog eens rustig verteld werd en ik het nu wel kon volgen. De cijfers voor de vakken die ik vorig jaar moeilijk vond zijn nu hoog, hier steek ik nu minder tijd en energie in dan vorig jaar en het geeft veel meer resultaat. Superfijn. Ik ga volgend jaar veel beter en rustiger mijn eindexamenjaar in, dat is ook fijn. Ik heb nu ook tijd voor een klein bijbaantje naast het oppassen, waarmee ik onder andere mijn reis en vrijwilligerswerk van komende zomer naar Malawi kan betalen.
Het is fijn om meer tijd voor mezelf te hebben, me te kunnen inzetten als wereldsupporter, meer output met minder input voor school te krijgen.
Toch loop ik nu tegen dingen aan. Ik krijg de stof nu beter binnen, maar ik ben wel gegroeid. De school niet. Ik zit ineens vast in het systeem van school. Ik moet op vooraf bepaalde momenten daar zijn en dat doen. De helft van de tijd gaat dat goed, ik doe mee in de les, ik pik van alles op, begrijp het beter dan vorig jaar en er blijft meer hangen. Maar de andere helft van mijn lessen zijn zinloos. Ik zit bij biologie en ik heb ontzettend veel motivatie om die vervelende Engelse woordjes (het zijn er ruim duizend, dat maakt ze vervelend) te leren. Of ik zit bij Economie en zou veel liever een samenvatting van het boekje schrijven dan luisteren naar het eindeloze verhaal van mijn docent, met hier en daar wel een interessante opmerking.
Kortom: ik heb behoefte aan meer vrijheid en zelfstandigheid om dingen voor school te doen en te leren. Ik zou dan veel efficiënter kunnen werken en ook veel meer energie hebben. Maar die vrijheid kan de school mij niet bieden. Ik zit hier vast totdat ik dat mijn diploma in handen heb. En dan duurt een jaar ineens heel lang.
Ik heb het nog niet met school gedeeld, in elk geval niet met zoveel woorden en ook niet met de juiste persoon. Ik heb je blog gelezen, ik zou graag af en toe een les skippen zeggen:”Ik had wat beters te doen”. Helaas werkt het zo niet, maar het zou geweldig zijn als dat kon. Het probleem van de school is natuurlijk dat veel scholieren hier misbruik van zouden maken. Veel scholieren hebben juist die plicht en vastheid nodig. Maar voor leerlingen die van zich zelf gemotiveerd zijn, graag wat willen leren, hun examen willen halen en ook bereid zijn daar het nodige voor te doen, zou het een uitkomst zijn. Gewoon dat als jij denkt dat een les niet zinvol is voor jou, dat je dan de mogelijkheid krijgt om zelfstandig iets te leren (voor school) waar je wel wat aan hebt of wat je op dat moment wel kan.
Het klinkt super, maar als ik op school dit idee zou voorleggen is dit het antwoord: “Nee, dat kan helaas niet. We zitten vast aan leerplicht.” Dat komt er dus op neer dat het niet direct mijn school is die niet mee wil werken, maar aan het feit dat de scholen vast zitten aan regels waar vast en zeker sancties of boetes op zitten wanneer ze niet worden na geleefd.
Even nog ter informatie: ik heb toentertijd ook na gedacht over een andere oplossing voor mijn de-druk-is-te-hoog-probleem. Ik zou dan wel overgaan naar 6VWO, maar twee vakken volledig laten “bungelen”. Niets doen, geen huiswerk maken of leren en dus per definitie zakken voor mijn examen. Een jaar later zou ik dan deze twee vakken over doen op de VAVO en op die manier het papiertje binnenhalen. Dit klonk best goed, ik zou dan in elk geval een taal laten bungelen. Maar ik zou dan een jaar lang 6 uur per week lessen moeten volgen van de vakken waar ik me juist niet mee bezig wil houden.
Ik heb een hekel aan dingen half doen; als ik het doe, wil ik het goed doen. Als ik de mogelijkheid had gehad om in die lessen aan mijn andere vakken voor school te werken, had ik het misschien nog gedaan ook. Ik zou dan dus 2 vakken minder hebben en meer tijd om op school aan school te werken. Maar dat kon niet, omdat ze vast zitten aan leerplicht.
Dus hier ben ik op dit moment mee aan het worstelen. Ik weet en lees dat jij met jongeren en (het verbeteren van) het onderwijs bezig bent. Om het mooier, fijner en gaver te maken. Je gelooft dat het kan en je doet het ook. Daarom lijkt het me leuk om gewoon eens met jou over het onderwijs te praten. Jouw mening en ideeën horen. Misschien geeft het mij meteen al een andere kijk waardoor ik er beter mee om kan gaan.
Liefs,
Julie
In deze mail nodigde Julie mij uit om te reageren op haar verhaal, dat heb ik natuurlijk gedaan. En met het online zetten van haar mail hopen Julie en ik ook van jou een reactie te ontvangen…wij zijn nieuwsgierig!
Petra Smolders publiceert op haar eigen blog, reageren kan via [email protected]
Reacties