'Wie laat jij groeien binnen Passend Onderwijs?'
15 september 2014
Al jaren praten we over datgene wat er in het kader van Passend Onderwijs op school, of op regionaal of nationaal niveau, ‘aangepast, geregeld of veranderd dient te worden’. Maar Passend Onderwijs gaat niet enkel over de formulieren, afspraken en regelingen voor zorgleerlingen, stelt Xandra van Hooff. Het gaat ook over de onderwijsprofessionals. Als teamleider, intern begeleider, zorgcoördinator en docent heb je een uitdaging daarbinnen. 'Hoe zorg je er voor dat die ander in z’n kracht komt te staan? Oftewel: wie laat jij groeien binnen Passend Onderwijs?' Haar blog.Passend Onderwijs… twee veelbesproken woorden. Al jaren praten we er over in verband met de leerling met extra zorgbehoeften. Over datgene wat er op school, of op regionaal of nationaal niveau ‘aangepast, geregeld of veranderd dient te worden’. Maar passend onderwijs gaat niet enkel over de formulieren, afspraken en regelingen voor zorgleerlingen. Het gaat ook over de onderwijsprofessionals. Over de leerkracht bij voorbeeld, degene die het toch allemaal maar moet weten te managen in de klas. Als (intern) begeleider heb je ook een uitdaging daarin: 'Hoe zorg je er voor dat die ander in z’n kracht komt te staan?'
Enkele tips. Passend Onderwijs vraagt om concentratie op preventie en een vroegtijdige aanpak. Zorg daarom dat je als professional, vanuit welke invalshoek dan ook, de leerlingen kent. Dat je veel in en rondom school loopt, ziet en spreekt met de docenten. Wees benaderbaar voor vragen, die nog geen problemen zijn geworden. Het vraagt ook om een pedagogisch klimaat waarin verschillen worden geaccepteerd. Wees een voorbeeld door dit in het docententeam te gaan waarderen. Ken de sterke en zwakke kanten van je collega’s. Wees op de hoogte van de handelingsspecifieke beperkingen en mogelijkheden van de leerkrachten in jouw school. Verbind mensen aan elkaar en versterk elkaars krachten. In een schoolteam is zoveel van elkaar te leren!
Luister met aandacht en zonder oordeel naar ouders, begeleiders en de docenten en probeer áltijd, te allen tijde, de vraag achter het verhaal te horen. Ga uit van kansen in plaats van problemen. Wees een voorbeeld voor het docententeam door Passend Onderwijs vanuit een groei-mindset te benaderen. Passend Onderwijs vraagt om een, op permanent leren van de leerkracht-gerichte organisatie. Erken vanuit jouw rol in de organisatie, jouw unieke bijdrage in dit proces. Aan jou is de unieke taak de wereld van buiten naar binnen te halen. Bouw aan relaties. Deel je ontdekkingen, verbind mensen en doelen. Neem je collega’s eens mee naar een lezing en gebruik je externe netwerk, zeker wanneer je voor lastige vragen staat.
Elke school heeft gedeelde waarden en een visie. Maar in de waan van de dag wordt nog wel eens vergeten wat er ook alweer het belangrijkste is. Laat daarom in je handelen zien dat je je bewust bent van de redenen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Daarmee geef je handen en voeten aan de visie en missie en ben je een rots in de branding.
Heb je je eigen zaken op orde, wees duidelijk in je verwachtingen tegenover anderen en werk samen om een doel te bereiken. Zorg voor openheid en transparantie. Werk vanuit waardering en vertrouwen. Bouw mee aan de ontwikkeling van Passend Onderwijs. Het is allemaal niet eenvoudig maar wat is het uitdagend om er in je school echt werk van te maken! En wie weet, groei jij door dit alles nog wel het meest...
De kracht van Xandra van Hooff ligt in het leggen van verbanden tussen mensen, relaties en systemen. Op haar website www.xandravanhooff.nl staat meer te lezen.
Reacties