Wereldburgerschap en onderwijs: 'Hoe prikkel je kinderen en tieners voor thema’s als duurzaamheid en mensenrechten?'
18 mei 2016
Hoe geef je invulling aan 'mondiaal burgerschap en educatie'? En hoe zorg je dat pubers en kinderen echt betrokken zijn bij wereldburgerschap? Vier jaar terug - in juni 2012 - verzamelden zich bijna tweehonderd gasten op de NCDO-dag ‘Wereldburgerschap in het onderwijs, grenzeloze mogelijkheden?’. Keynote-speaker Jelle Jolles zou het woord wereldburgerschap vervangen door persoonlijke groei. 'Het gaat niet over die arme kindjes ver weg in Afrika. Het gaat over attitude, het inlevingsvermogen van een kind, om –uiteindelijk- een beter mens te worden.'Dit is een bijdrage aan de scholendebatreeks over Burgerschapsvorming dat momenteel plaatsvindt n.a.v. de documentaire Maatschappijleer (zie trailer). Op 15 juni is het slotdebat in De Balie in Amsterdam.
Professor Jelle Jolles verzorgde het openingswoord destijds: 'Kinderen hebben ons nodig; het brein is nog in ontwikkeling. Maar pas op: gooi wereldburgerschap vooral op de emotie. Als je de zintuigen van een kind prikkelt, blijft het beter hangen dan pure kennisoverdracht.'
De belevingswereld van kinderen en tieners, maar ook die van leraren , directies en hun collega’s kwamen bij meerdere sessies terug. Wat is je eigen perspectief op wereldburgerschap? En: hoe krijg je collega’s mee? Deelnemers kregen input van uiteenlopende sprekers en sloten de training af met een tafeldiscussie. Een eerste prikkelende en inspirerende aanzet, waarbij her en der wel bleek, onder meer uit de evaluatie, dat de praktische handvatten en invulling van de workshops nog beter hadden kunnen aansluiten bij de (gewekte) verwachtingen.
Hoe prikkel je kinderen en tieners voor thema’s als duurzaamheid en mensenrechten?
Hoogleraar hersenen, gedrag en educatie Jelle Jolles start en eindigt met deze vraag in zijn keynote speech. Hij laat zien dat de sociale omgeving van kinderen (ouders, klasgenoten en leraren) veel invloed hebben op wat het kind leert. Jolles: “Wij zijn niet ons brein, zoals sommige wetenschappers beweren. Wij beïnvloeden het brein en dus ook het gedrag en de attitude van kinderen. Kinderen, en dus ook tieners, zijn tot aan hun 25e levensjaar nog volop in ontwikkeling.”
Jolles legt uit dat de verbinding in de hersenen tussen gedrag en kennis, twee aparte hersendelen, bij kinderen nog niet zo sterk is. Kinderen kunnen wel iets leren, maar dat betekent niet dat ze ook al grip hebben op hun gedrag. Jolles: “U en ik zijn de aangewezen personen om kinderen hierbij te helpen, maar hoe doe je dat? Door het hersengedeelte van de ervaring te prikkelen. Gooi wereldburgerschap vooral op de emotie. Als je de zintuigen van een kind prikkelt, blijft het vaak veel beter hangen dan platte kennis. Door de ervaring vormt een kind dan nieuwe perspectieven, leert een kind te kijken vanuit ‘de ander’.’’
Hij zou het woord ‘wereldburgerschap’ willen vervangen door ‘persoonlijke groei’. ‘’Het gaat niet over ‘die arme kindjes ver weg in Afrika’. Het gaat over attitude, het inlevingsvermogen van een kind, om –uiteindelijk- een beter mens te worden. ’’
Voor meer info ga je naar deze link
Of bekijk de video:
NCDO is het Nederlandse kennis- en adviescentrum voor burgerschap en internationale samenwerking. Voor info over deze organisatie volg de link
Trailer Maatschappijleer
Scholentour en slotdebat
Op 16 mei - 20.55 uur op NPO2 - wordt de documentaire Maatschappijleer uitgezonden door de VPRO. Vanaf 10 mei is 2Doc: Maatschappijleer al op tour gegaan langs middelbare scholen door het hele land waarbij docenten, schoolleiding en leerlingen naar aanleiding van de film met elkaar in debat gaan. Op woensdag 15 juni om 20.00 uur volgt het slotdebat in De Balie in Amsterdam waarbij afgevaardigden van de scholen, de politiek, beleidsmakers, docenten, leerlingen en de hoofdrolspelers uit de documentaire met elkaar in gesprek gaan over het begrip burgerschapsvorming en de vertaling daarvan naar de praktijk. Dit debat is bij te wonen in De Balie en live te volgen op deze pagina.
Wat is jouw verhaal bij burgerschapsvorming?
Via de politiek en via andere kanalen wordt het begrip Burgerschapsvorming en de urgentie ervan – ook voor onderwijs – steeds nadrukkelijker onder de aandacht gebracht. Maar waarover hebben we het dan? En waarover heb jij het dan? De documentaire biedt misschien enige input. Maar waarschijnlijk heb jij - als docent, leraar, schoolleider - je eigen beelden en verhalen erbij. We zijn vooral benieuwd naar die praktijkverhalen, dus van de mensen in het onderwijs of anderszins waarin ((goed) burgerschap of burgerschapsvorming zichtbaar wordt. Of misschien het begin ervan. Onze vraag is dus: in welke ervaring van jou, in welke lespraktijk, opvoedingssituatie zit de waarde van burgerschapsvorming opgesloten? En wat zie je jezelf dan doen? Heb je zo’n verhaal/moment, dan lezen we er graag over.
Deze blogs/verhalen (klein/groot) publiceren we vanaf de verschijning van de documentaire (16 mei) en gedurende de tien schooldebatten die worden gehouden.
Daan in het magazine #4 van hetkind
In het volgende magazine van hetkind over Grenzen in onderwijs en opvoeding - dat nu al te bestellen is en vanaf 11 mei verkrijgbaar is - vindt u een vraaggesprek met Dan Faasen en zijn Schoolpraktijkdocent Riël van Gastel van het Theresialyceum in Tilburg. Het is een dialoog over de grenzen die mogelijk aan een opdracht tot burgerschapsvorming worden ervaren. Het magazine is een halfjaarlijkse uitgave, de verhalen en artikelen zijn bedoeld om het gesprek over goed onderwijs in scholen te stimuleren en te voeden.
Reacties