Webinar met Marilse Eerkens vanuit tegenbeweging op meritocratisch denken: Hoe hoger, hoe beter?
Op maandagavond 28 november spreekt Marilse Eerkens op een online avond, met de titel: Hoe hoger, hoe beter? Ze is sociaal psycholoog, journalist en auteur van het boek ‘Als ze maar gelukkig worden’. Verus, NIVOZ en Sardes belichten met een serie webinars de keerzijde van het meritocratisch maatschappijmodel. Deelnemen aan deze eerste online, interactieve avond is gratis en bedoeld voor ouders, leerlingen en iedereen die werkzaam is in of betrokken is op onderwijs.
Solitair of solidair?
Dit webinar is onderdeel van een campagne Solitair of solidair? waarin stichting NIVOZ, Sardes en Verus samen optrekken om de gevolgen van het meritocratisch denken onder de aandacht te brengen. Dit inmiddels dominante maatschappijmodel gaat uit van de gedachte dat mensen hun sociaal-maatschappelijke status ‘verdienen’ door hard werken en maximale inzet van hun talenten. De keerzijde is dat wie zijn kansen niet pakt, wie de boot mist, dat aan zichzelf te danken heeft. Dit mens- en wereldbeeld heeft grote consequenties voor het zelfbeeld van mensen en voor de solidariteit in onze samenleving. Het leidt tot een samenleving met ‘winnaars en verliezers’ en de laatste groep voelt zich steeds minder gezien, gewaardeerd en verbonden met de samenleving.
Marilse Eerkens laat in dit interactieve webinar haar licht schijnen op een aantal prikkelende vragen:
Waarom is het zo moeilijk voor (hoogopgeleide) ouders om een ‘lager schooladvies’ voor hun kind te accepteren? Zitten we niet te veel vast in de gedachte dat de waarde van mensen afhangt van hun status en inkomen?
Wat is eigenlijk van belang in het leven en waartoe voeden wij kinderen op, thuis en op school? Vraagt de huidige tijd niet om mensen die empathisch en inventief zijn, die kunnen omgaan met verschillen, die doorzetten bij tegenslagen? Eigenschappen die nu te weinig ruimte krijgen in de wijze waarop we onze kinderen opvoeden en onderwijzen.
Voor wie
Ouders, leerlingen en iedereen die werkzaam is in het onderwijs of gewoon betrokken bij deze belangrijke vragen is van harte uitgenodigd om deel te nemen. Er is ook voldoende gelegenheid om eigen ervaringen en visies met andere deelnemers in break-outrooms te delen.
Wanneer
Het interactieve webinar is op maandagavond 28 november, start om 20.00 uur en eindigt vijf kwartier later. Tien minuten eerder kun je al inloggen. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Als je je opgeeft rekenen we op je aanwezigheid. Aanmelden kan via het ticketsysteem in de rechterkolom.
LET OP: Je krijgt de Zoom-link daags tevoren toegestuurd.
Eerdere publicaties
In april 2022 vond de aftrap plaats van de campagne Solitair of solidair? Daarvan lees je hier een verslag:
En eerder schreven drie vertegenwoordigers van de drie organisaties een artikel vanuit persoonlijke en professionele betrokkenheid:
- Luc Stevens (NIVOZ): Een meritocratisch land: ‘Het onderwijssysteem dat er nu is, creëert de problemen die spelen’
- Heleen Versteegen (Sardes): 'Dat concurrerende denken waarbij iedereen op het hoogste niveau moet uitstromen, is absoluut geen realistische kijk op de wereld'
- Berend Kamphuis (Verus): Meritocratie en de tegenbeweging: ‘Onderwijs kan de plek zijn waar het besef van menselijke waardigheid benoemd, gecultiveerd en geoefend wordt’
Marilse Eerkens (1967) studeerde Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en werkt sinds 2000 als (freelance)journalist. Zij was ruim vijf jaar als redacteur verbonden aan het tijdschrift JM-Ouders en schreef van 2013 tot 2019 als ‘Correspondent Kinderomgang‘ voor De Correspondent. Als freelancer schreef zij (opinie)stukken voor oa. Follow the Money, De Volkskrant, NRC-Handelsblad en Psychologie Magazine. Ze is auteur van verschillende boeken. Haar laatste werk ‘Als ze maar gelukkig worden’ kwam in september 2022 uit.
Zie ook: www.marilse-eerkens.nl
Delen: