‘We hebben een probleem met de kinderen in groep 7’
18 juli 2017
‘We hebben een probleem met de kinderen in groep 7.’ Dat kreeg Ton van Rijn te horen van een van zijn deelnemers aan het traject Pedagogisch Leiderschap. Na wat vragen en tips uitgewisseld te hebben, vroeg Ton of hij misschien een keer langs mocht komen op de school, om de sfeer te proeven en deze groep 7 te ontmoeten. Hij was van harte welkom, en dit is wat hij op de school zag.
Midden in het traject Pedagogisch Leiderschap dat ik gaf, was Luc Stevens uitgenodigd om zijn inzichten over ‘De leider die je wilt zijn” met de deelnemers te delen. Dat is altijd weer een feest van herkenning. Het doet je weer beseffen hoe belangrijk je kunt zijn voor je school en voor al je kinderen, leerkrachten en ouders. En toen kwam er een vraag. Het was meer een kwestie: ‘We (de school, de leider en de leerkrachten) hebben een probleem met de kinderen in groep zeven.’
Uitvoerig werd uitgelegd wat het probleem was, en dat kwam vooral neer op heel vervelend gedrag van de kern van de groep, waardoor de hele groep niet functioneerde. Alle hulptroepen en alle mogelijkheden waren ingezet. Advies was ingewonnen bij deskundigen en ze wisten het niet meer. Wat te doen?
Niet alleen Luc, maar ook de andere deelnemers hoorden het verhaal, en er werden wat verduidelijkingsvragen en tips gegeven. Eén van die tips was: ‘Ga met die kids enkele dagen op kamp!’
Het geheel triggerde mij en na de bijeenkomst vroeg ik de schoolleidster of ik een keer de sfeer mocht proeven op de school en in die groep zeven. Meteen de week erna ben ik dat gaan doen. Ik trof een prima school, zeer netjes (dat is nog vaak een probleem in scholen) en werd zeer gastvrij ontvangen. De groep zeven en nog een andere groep kwamen net naar binnen vanaf de speelplaats en gingen weer aan het werk. Als je het niet wist, had je niets gemerkt. Het zag er voorbeeldig uit. En daar moest ik het dus gaan zoeken. Was het niet allemaal te goed, te georganiseerd, te veel bepaald, te dichtgetimmerd? Waar was de ruimte, de grap, de fout, de ontspanning? En waarom komt het eruit in groep zeven?
Er liepen kleuters door de gang, lief, netjes en met lachende gezichten. Zouden zij straks in groep zeven ook dit gedrag laten zien?
De kinderen zijn inderdaad twee dagen de deur uit geweest als groep. Er is geen onvertogen woord gevallen. Het was gewoon heel erg leuk. Toen ze weer terug waren, schoten er meteen enkelen in dezelfde kramp als ervoor.
De vraag is en blijft: ‘Wat kunnen wij er aan doen?’ Het ligt niet aan de kinderen. De pedagogische opdracht ligt bij ons. ‘Vraag het aan de kinderen’, zegt Luc Stevens altijd. Soms is gewoon een beetje meer ruimte, een beetje meer autonomie, een beetje meer gezien worden in de behoefte om als ‘groot’ te worden behandeld al genoeg.
‘Gelijkwaardig maar niet gelijk’, leerde ik van Marianne van Wittering.nl
Soms is het zo simpel.
Ton van Rijn is docent Pedagogisch Leiderschap bij de stichting NIVOZ en daarnaast als begeleider verbonden aan de Coalitie.
Ton van Rijn heeft ruim veertig jaar onderwijservaring, waarvan hij de laatste negen jaar als directeur werkte bij de innovatieve basisschool Wittering.nl in Rosmalen. Met zijn bedrijf Onderwijsgewoondoen.nl adviseert en begeleidt hij scholen die willen kantelen naar een meer kindgerichte benadering van het onderwijs.
Wil je meer weten over Pedagogische Tact? De stichting NIVOZ biedt trajecten aan die zowel in company (voor een school of binnen een stichting) als via open, individuele deelname (open traject) aangeboden worden. Het is ook mogelijk om eerst, helemaal gratis, een middag of avond te komen ‘proeven’ aan pedagogische tact, op onze proeverijen. Lees er meer over op http://nivoz.nl/trajecten/
Reacties