Vertaling van Professioneel Kapitaal van Fullan/Hargreaves: 'Werk als een team'
27 mei 2013
Over iets meer dan twee weken - op 15 juni a.s. - verschijnt de Nederlandse vertaling van het in 2012 verschenen boek Professional Capital. Michael Fullan en Andy Hargreaves schrijven 'over hoe scholen en hun besturen kunnen werken aan het professionaliseren van hun leraren door aandacht te besteden aan persoonlijk vakmanschap , het sociale klimaat waarin geleerd en gewerkt wordt en aan het realiseren van krachtige besluitvorming. In het boek staan Fullan en Hargreaves stil bij de manier waarop elke school een topschool kan worden. Naast theorie wordt geschetst hoe in de praktijk van het onderwijs in de 21ste eeuw gewerkt kan worden aan het transformeren van het lesgeven op elke school. Hargreaves is op 1 en 2 oktober te gast bij de Conferentie ' Waar sta je voor, als je voor de klas staat.' Lees verder.Fullan en Hargreaves beschrijven het vak van de leraar in 'Professioneel kapitaal' als volgt:
Lesgeven als een professional – of ‘op profniveau’, zoals ze in de sportwereld zeggen – houdt in dat je een zware opleiding volgt, doet aan permanente educatie, openstaat voor feedback van collega’s, bewezen feiten respecteert, een open houding aanneemt naar ouders, streeft naar excellentie en veel meer doet dan in een contract is vastgelegd. Lesgeven op profniveau, dag in dag uit, hou je alleen vol als je collega’s ook lesgeven op profniveau. Of je nu alleen voor de klas staat of in een team werkt, lesgeven op profniveau betekent dat je altijd kunt terugvallen op het vertrouwen, de vaardigheden en de opbouwende kritiek van je collega’s. Dit boek betoogt dat lesgeven op profniveau een gezamenlijke en transparante verantwoordelijkheid is, waarbij regeringen en onderwijs- en besturenorganisaties hun verschillen opzij moeten zetten en de goede richting moeten aangeven.
Professioneel Kapitaal realiseren is mogelijk door te investeren in menselijk, sociaal en besluitvormingskapitaal. Het menselijke kapitaal komt voort uit de kwaliteit van de docenten.
Sociaal kapitaal bestaat vooral uit samen met anderen, (docenten, leerlingen, ouders, de omgeving) onderwijs ontwerpen en uitvoeren. Daarnaast moet je kijken naar de resultaten aan het begin en het einde van het schooljaar. Besluitvormingskapitaal gaat over het goede doen op het juiste moment waardoor doelen optimaal kunnen worden gerealiseerd. Fullan en Hargreaves stellen: Scholen die hoog scoren op het gebied van menselijk, sociaal en besluitvormingskapitaal hebben ook hogere prestatiescores van leerlingen.
Stel je eens voor wat er gebeurt als een getalenteerd persoon op een school komt waar weinig sociaal kapitaal aanwezig is. Als hij heel erg zijn best doet, zal er misschien iets veranderen. Maar de kans is vele malen groter dat hij vertrekt of opgebrand raakt. Stel je nu het omgekeerde eens voor: Een leraar met weinig menselijk kapitaal, weinig zelfvertrouwen en onontwikkelde vaardigheden komt op een school waar samenwerken de normaalste zaak van de wereld is. De kans is groot dat de leraar door zijn collega’s wordt aangestoken en meer gaat samenwerken, dat hij geholpen wordt, ideeën krijgt aangereikt en feedback krijgt, zodat hij zich zal gaan ontwikkelen. Laat het even op je inwerken. Dat is toch fantastisch? Stel je eens voor dat jij een betere leraar zou kunnen worden, alleen door op een andere, betere school te gaan werken.
Fullan en Hargreaves maken in hun boek graag gebruik van voorbeelden uit Amerika, Canada en Finland. Juist om deze reden is Professioneel Kapitaal en mooie aanvulling op het boek Finnish Lessons.
Andy Hargreaves verzorgt op 1 oktober een masterclass Professioneel Kapitaal en op 2 oktober een lezing en een workshop over zijn visie op duurzame schoolontwikkeling tijdens de 7de conferentie van de stichting Duurzaam Leren. Klik hier voor de volledige brochure: www.duurzaamleren.org
Reacties