Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Tafels oefenen is zo saai nog niet

17 december 2018

Er zijn verschillende manieren om de tafels te oefenen. Vroeger was het een kwestie van stampen, maar in de klas van Sjaak van Moorsel gaat het er heel anders aan toe. Met supermarktbezoekjes, quizjes en een Weekend Miljonairs Tafelproef maakt Sjaak een feestje van rekenen . En met resultaat!

In onze klas zijn de kinderen druk bezig met het oefenen van de tafeltjes. In groep 5 proberen we de tafeltjes van één tot en met tien te beheersen. Met groep vier en vijf gaan we elk jaar naar de supermarkt. “Keersommen zoeken” noemen we dat. De kinderen lopen dan door de rijen van de supermarkt. Zes koeken, twee naast elkaar, drie in een rij. Dat is de tafel van drie keer twee, of twee keer drie. Zo krijgen de kinderen inzicht in wat een tafeltjessom eigenlijk is.

Via het portfolioplan en rekencircuits proberen we de tafeltjessommen te automatiseren. De kinderen kiezen zelf voor de werkvorm die het beste bij ze past. Soms is het gezellig druk in de klas. Maar wat wordt er geleerd! Veel kinderen zijn bezig met het leren van de tafeltjes. De één heeft een website op de computer gevonden, de ander oefent met een maatje.

Soms springen we gezamenlijk voor het digibord: ‘Zeven keer zeven is negenenveertig, acht keer drie is vierentwintig, ahhh, er komt een leeuw in beeld. Daarbij moeten we schreeuwen. Vier keer vier is zestien , drie keer drie is negen, jump!’ Er wordt een plaatje van een gat in de weg vertoond. Dit betekent dat we moeten springen. Vijf keer vijf is vijfentwintig, twee keer twee is vier. Een bocht naar links. Alle kinderen maken een beweging naar links. Iedereen geniet, iedereen heeft plezier.

Er staan drie kinderen op een rij. Eén kind staat voor de rij. Er is een quizmaster die tafelvragen afvuurt. Wanneer het kind voor de rij het antwoord eerder weet schuift dit kind een plaats op. Weet een kind uit de rij het eerder dan mag deze persoon proberen van de rij te winnen. De kinderen zijn enorm betrokken.

Op de bank zitten twee kinderen samen de tafel van negen te oefenen. ‘Yes, ik ken de tafel’ hoor ik Dion zeggen, ‘ik ga naar Sjaak.’ Hij komt bij mij. ‘Sjaak, ik wil de Weekend Miljonairs Tafelproef doen bij jou, kan dat?’ Ik kijk gewichtig. Ik frons mijn wenkbrauwen. ‘En denk je dat je er klaar voor bent’? Dion knikt. ‘Dag Dion’, zeg ik, ‘ik ben Sjaak ten Brink van de Weekend Miljonairs Tafelproef, ben je er klaar voor? Je mag van mij één hulplijn inzetten.’ Dion gaat voor nul hulplijnen. Streng maar rechtvaardig spuw ik mijn keersommen uit. En Dion…hij kent ze allemaal. ‘Proficiat’, zeg ik ‘met het behalen van de Weekend Miljonairs Tafelproef van negen.’ ‘Yes’, zegt Dion nogmaals, ‘nu ken ik ze allemaal.’

Wanneer we kinderen de ruimte geven om zelf hun werkvorm te bepalen maar hier wel duidelijke eisen aan stellen zien we de kinderen betrokken werken. Tafels oefenen is zo saai nog niet.

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief