Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Ricky Doornbos: 'Begrijpend lezen is een procesgerichte oefening die vaak instructiegericht wordt gegeven.'

19 november 2025

Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal onderwijsprofessionals die ook met artistiek werk naar buiten treden. In deze reeks videoportretten diepen we uit wat de relatie is tussen kunst en pedagogiek in de praktijk van deze makers.

Ricky Doornbos werkt als leerkracht groep 5 op een basisschool in Rotterdam Zuid. Als zij-instromer; hiervoor werkte hij aan de Willem de Kooning Academie en daarnaast is hij documentair fotograaf. “In mijn kunstpraktijk ligt een doos met documentaire contactafdrukken van negatieven naast een stapel onderzoeksnotities, schetsen en historische boeken. Voor bezoekers lijkt dit misschien rommelig, onaf. Voor mij toont het de kern van mijn praktijk: het proces van onderzoek, van zoeken, van het stellen van vragen waarop ik nog geen antwoord heb.” In het primair onderwijs ervaart Ricky hoe het sturen op resultaat het proces soms in de weg kan zitten.

De overige portretten uit de serie vind je hier.

 

Reacties

0
Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief