'Praat normaal, zeg wat je bedoelt, dan willen we best luisteren'
25 juni 2016
Hoe oprecht zijn wij volwassenen in ons taalgebruik naar kinderen’, vraagt Marlies Bras zich af. Een actueel thema, daags na de onderwijsavond in Driebergen met Paul Verhaeghe! 'Laat ze toch gewoon normaal tegen ons praten, dan kan ik de leraren ook weer serieus nemen', verzucht een tiener moedeloos. ’Als ze nou gewoon zeggen wat ze bedoelen, dan willen we heus wel luisteren’, merkt een ander jong kind op. Haar column, gegoten in de vorm van een brief van de kinderen aan hun leerkrachten. 'Het is tijd dat wij eens een goed gesprek met elkaar voeren'.Beste juf en mees,
Het is tijd dat wij eens een goed gesprek met elkaar voeren.
Gewoon een gesprek van mens tot mens. U weet wel. Dat u bijvoorbeeld dingen zegt en dat wij daar dan iets op terugzeggen, zonder dat we daar dan voor op onze kop krijgen.
Een gesprek waarin we echt eens de dingen kunnen zeggen die we op ons hart hebben. Ik vrees dat dingen anders uit de hand gaan lopen.
Kijk, wij weten dat u heel erg uw best doet om ons van alles te leren. Dat stellen we erg op prijs. Dat moet u weten. Wij weten ook dat u zich af en toe ergert aan ons kinderen. Aan onze beweeglijkheid, aan onze tomeloze energie en aan ons stemgeluid.
Wij weten dat wij kinderen af en toe wat luidruchtig uit de hoek kunnen komen. Dat geven wij direct toe. Dat vinden jullie hinderlijk.Jullie houden niet van harde stemmen. Jullie houden van stilte, van kalmte, van zwijgend en zwijgzaam, van onhoorbaar, van roerloos, van zacht en zachtjes, van geruisloos. Jullie houden orde en van rust.
Dat maken jullie ons dag in dag uit duidelijk. En juf en mees, wij begrijpen dat jullie andere zaken belangrijk vinden dan wij. Jullie zijn volwassen, daar kunnen jullie niets aan doen.
En weet u juf en mees, wij willen echt tegemoetkomen aan jullie wensen. Daar willen we heus ons uiterste best voor doen.
Maar... lees verder
Marlies Bras is kindertherapeute en werkt vanuit een eigen praktijk. Zij publiceert vaker blogs op haar website.
Reacties