Pokémon Go als inspiratie voor onderwijsvernieuwing?
18 juli 2016
'Pokémon Go is meer dan een rage. Het succes van het spel maakt voor de zoveelste keer duidelijk dat het onderwijs is verouderd en verrijkt dient te worden met nieuwe digitale mogelijkheden.' Leraar van het jaar primair onderwijs Wouter Siebers betoogde afgelopen donderdag in de Volkskrant dat het digitale spel een inspiratie kan vormen voor het onderwijs. Lees hier zijn mening erover.Siebers onderbouwt zijn mening onder andere met deze woorden: 'Persoonlijk zie ik ontzettend veel mogelijkheden om het huidige onderwijs te verrijken met augmented en virtual reality. Aardrijkskunde - en geschiedenislessen verrijken door bijvoorbeeld met een virtual reality bril op een écht kijkje te nemen op de Himalaya of in de wereld van de Romeinen. Het kan, en het is volgens mij een van de antwoorden op de grote motivatievraag: hoe zorgen we ervoor dat onderwijs aansluit bij de belevingswereld van leerlingen?'
Hij wil dan ook een oproep doen: 'Ik doe dan ook een oproep aan onderwijsbestuurders om scholen en leerkrachten te laten experimenteren met augmented en virtual reality, zonder dat direct in beleid te vangen. Een oproep aan directies om vertrouwen te hebben in het vakmanschap van hun leerkrachten. Een oproep aan uitgeverijen om veel flexibeler te worden en producten sneller aan te passen aan digitale ontwikkelingen. En een oproep aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om scholen financieel de ruimte te geven om dit waar te kunnen maken.'
Wat is jouw mening? Is Pokémon Go een inspiratie voor het onderwijs? Zo ja, in welke zin?
Lees het hele artikel hier.
Reacties