Podcast: Hoe leren jongeren op sociale media? En wat kunnen we daarvan opsteken voor het onderwijs?
13 november 2024
Hoe leren jongeren nou op sociale media? Welke vormen van leren ontdekken ze daar met elkaar? En wat kunnen we daarvan opsteken voor het onderwijs? Over deze vragen boog Zowi Vermeire zich tijdens haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Utrecht. Ze wil docenten uitnodigen om over deze vragen na te denken: 'Vooral nu in het maatschappelijke kader waarin we zo erg praten over het verbieden van smartphones. Het ligt heel erg op een risicobenadering, in plaats van dat we de vraag stellen over hoe we hier met jongeren over in gesprek kunnen gaan. En wat we er voor het onderwijs uit kunnen halen. Want het is nou eenmaal de leerwereld van jongeren.'
Je kunt je abonneren op de NIVOZ-podcast via Spotify en Apple Podcasts. Je krijgt dan bij elke publicatie automatisch een melding.
Zowi onderzocht speedrun communities, waarin het opdoen van kennis en vaardigheden om een computerspel zo snel mogelijk uit te spelen centraal staat. Het moest immers een commuty zijn die wat verder van school af staat: 'Als we iets nieuws willen gaan ontdekken, zit daar volgens mij iets interessants: hoe ga je nou als jongere zelf, zonder dat iemand zegt dat het moet, kennis opzoeken?' Samen met Rik Franssen, docent op een middelbare school én oud-voorzitter van een speedrun community, verkennen we in deze NIVOZ-podcast de vertaalslag naar het onderwijs.
Het gat tussen die beide rollen is verrassend klein, stelt Rik in de podcast: 'Ik speedrun: ik speel een spel, ik vertel daar wat over en daar komen vragen bij. In het begin gaan die over het spel en het loopt vervolgens uiteen over allerlei andere zaken die helemaal niet meer met het spel te maken hebben. En dat is eigenlijk het leuke aan wat lesgeven ook. Mijn vak, natuurkunde, is mijn startpunt. We hebben het over krachten en het eindigt bij hoe je een goede workout doet in de sportschool. Welke krachten daarbij komen kijken en hoe je de spieren het beste aanspant. Want daar', besluit Rik, 'ligt de interesse van de kinderen.'
Om docenten in het voortgezet onderwijs te inspireren over het betrekken van sociale media in hun onderwijs, ontwikkelde Zowi de workshop Sociale media als inspiratiebron voor het onderwijs waar docenten zelf mee aan de slag kunnen: 'Probeer de online leerervaringen van leerlingen te gebruiken als inspiratie om je eigen aannames over wat goed onderwijs is onder de loep te nemen.' Op de website van de Universiteit Utrecht vind je alle materialen om zelf de workshop te organiseren.
Beluister hier de podcast:
Reacties