'Overvraag kleuters dus, alstublieft'
16 april 2013
Edwin Borger kreeg het rapport mee dat vorige week in de openbaarheid kwam met betrekking tot het overvragen van kleuters binnen de huidige onderwijsstructuren. In zijn blog spreekt hij zijn verdriet uit over het zwartboek, maar roept hij tegelijk op om vooral kleuters te blijven 'overvragen'. Een begrip waar Borger als schoolleider duidelijk andere betekenis aan wenst te geven.Wellicht doet de titel vermoeden dat deze blog een reactie is op jouw constatering (zijn collega Reinier Bos met wie Edwin deze briefwisseling voert, red.), dat leerkrachten PO massaal afhaken als ze mogen meedenken en meepraten over hun nieuwe CAO. Niets is minder waar. Ik zou dat niet durven beweren. Dat onze leerkrachten overvraagd worden. Minimaal HBO in je rugzak en je dan laten vertellen wat je moet doen? Niets daar van. Zij laten zich niet overvragen...
Neen, onze kleuters worden overvraagd. En naar goed vaderlands gebruik, wordt er dan iets aan de politiek aangeboden door een groep. De Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs.
HIER
Ik heb dit zwartboek nog niet gelezen en heb er dus ook (bijna) geen oordeel over. Voor zover er iemand is die wakker zou liggen van mijn oordeel.
"Er staan wel ruim honderd ’treurige’ praktijkverhalen in van leerkrachten"
En daar word ik dan weer treurig van. Ja, een kind in groep één al langs de CITO-toetsinquisitie jagen stuit mij ook tegen de borst.
Maar kleuters, overvragen? Dat doe je zelf. En dat kan en mag best. Overvraag kleuters maar veel en vaak.
Zoals:
HIER
Overvraag kleuters dus alstublieft. Dat levert veel meer mooie verhalen op dan dat er treurige in een zwartboek te vangen zijn.
En ze geven het onderwijs kleur.
Jij al een beetje lentekleur op de onderwijswangen?
Edwin Borger (Bloemendaalse School Vereniging) en Reinier Bos (A. van Voorthuijsen school in Haarlem/Hoofddorp) schrijven elkaar als schoolleider aan de hand van actuele onderwijszaken. Meer mailwisselingen op het blog Borger Onderwijsadvies
Reacties