Over ouders en school: 'Het lijkt wel alsof ze het verkeerde dossier hebben gelezen'
3 augustus 2016
Leerlingbegeleider Chiel Voerman werkt graag op het grensvlak van zorg en onderwijs. En merkt in die ruimte dat de afstemming met ouders het startpunt is van waaruit het gesprek plaatsvindt. Zijn visie en tips om dit uitgangspunt te ondersteunen: 'Praat niet over belangen, maar over zorgen die er zijn.'
Dit doet mij nog eens bedenken hoe vreselijk belangrijk het is dat docenten en intern begeleiders/zorgcoördinatoren er alles aan doen om goed contact te hebben met ouders. Eerst gezamenlijk optrekken en dan eventueel apart verder. Want je kan niet altijd een overeenstemming bereiken en soms is het beter om beide partijen een nieuwe start te gunnen.
In eerdere blogs schreef ik ook over ouderbetrokkenheid. Ouder participatie is belangrijk vanuit een waarden vol leven en vanuit visie. Maar ook omdat dit multimediale tijdperk een gevaarlijk tijdperk is voor instellingen en bedrijven: je wordt immers in korte tijd afgeschoten en voordat je er een tegen woord kan doen is het oordeel door de massa al gevormd.Het is lastig om verschillende belangen te moeten vertegenwoordigen als intern begeleider of zorgcoördinator. Je kan niet iedereen tevreden houden. Daarom is het belangrijk om niet te praten over belangen maar over de zorgen die we hebben.
En als het goed is gaat die zorg over de leerling die het betreft. Als in het gesprek blijkt dat de zorg eigenlijk meer over de docent of de ouders zegt is het goed om daar iets aan te doen. Maar de leerling hoort daar dan niet de dupe van te worden. Gaat de zorg om de leerling, dan vinden ouders en school elkaar bijna altijd.
Lees hier ook de andere verhalen van Chiel
Chiel Voerman (1977) is sociaal pedagogisch hulpverlener en schrijft op zijn blog over wat hij tegenkomt in het gebied tussen zorg en onderwijs.
Reacties