Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Chiel Voerman

leerlingbegeleider Gewenst Gedrag

Ik beweeg mij graag op het grensgebied tussen Zorg en Onderwijs. Twee heel verschillende werelden die elkaar soms helemaal niet begrijpen maar wel van alles met elkaar moeten. Over die wereld schrijf ik graag kritische maar opbouwende blogs. Deze gaan voornamelijk over passend onderwijs (vooral hoogbegaafdheid en autisme) en geloof, (jongeren in de) kerk.

De fascinatie voor dit grensgebied is ontstaan doordat ik als sociaal pedagogisch hulpverlener in het voortgezet onderwijs terecht kwam als zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Acht jaar lang heb ik daar mogen werken om daarna weer aan de slag te gaan bij jongeren die faliekant onderuit zijn gegaan op school vanwege autisme, psychiatrische stoornissen en hoogbegaafdheid.

De hoofdtaak van een SPH’ er is er voor zorgen dat de ‘cliënt’ zo gelukkig en normaal mogelijk kan leven mét zijn nare ervaringen, handicaps en stoornissen. Eigenlijk zoals Biesta dat noemt: hoe kan je met behoud van je uniciteit je plek in de wereld innemen. Hiervoor gebruik je je kennis over handicaps en stoornissen en over dat wat we ‘normaal’ noemen. En hoe breng je dat zo dicht mogelijk bij elkaar. En is dat eigenlijk ook niet wat bedoeld wordt met passend onderwijs?

Ik heb een soort haat-liefde verhouding met de hulpverlening. En ook met het onderwijs. Ik hou van gebouwen waar leerlingen. Waar gesteggel is tussen docenten en leerlingen. Tussen leerlingen onderling. Tussen docenten onderling. Een dynamische plek waar gevormd kan worden.

En die dynamische zoektocht zie ik ook bij HetKind. Interessante thema’s, leuke invalshoeken. En vooral veel echtheid: zo beleven we het.

Een beetje persoonlijker: Mijn naam is Chiel Voerman, getrouwd met Corrieke en ik geniet van onze drie kinderen. Sinds januari 2020 werk ik weer binnen een school voor voortgezet onderwijs. Als leerlingbegeleider Gewenst Gedrag mag ik mij bezighouden met de leukste leerlingen van de school. De zelfstandige denkers, maar ook de leerlingen die zichzelf (laten) vastdraaien in het onderwijs.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief