Over leerhonger en exploratiefase van jonge kinderen: 'Verwondering en verwarring blijft basis voor goed onderwijs'
23 november 2016
Maak de verwondering en de verwarring bij de mensen groter, dan krijg je een goede basis voor onderwijs. Ludo Heylen - directeur van het CEGO, het Centrum voor ErvaringsGerichtOnderwijs - spreekt in deze video vijf minuten over het belang van cahos en hoe je dat ook kan organiseren. 'De controle loslaten betekent niet een laissez-faire, maar een andere structuur/spelregels, met heldere kaders.
Wat moet onderwijs vanuit EGO (welbevinden/betrokkenheid) moet opleveren is...
- Maak de leerhonger (de exploratie) van kinderen groter
- Zorg dat er meer verbondnheid is tussen kinderen, dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan.
- Zorg dat ze niet alleen kennis hebben, maar ook competenties, life-skills om in de wereld een eigen plek in te nemen.
- Zorg dat ze sociaal-emotioneel goed in hun vel zitten.
In deze video focust Heylen - die in 2012 al eens een lezing hield op een Onderwijsavond in Driebergen over perspectief nemen - zich op de exploratiefase. Hoe vertrouwd kinderen zijn - al vanaf twee jaar - op het ontdekken van de wereld om hen heen. Ze zitten vol vragen, en daarachter verschijnen weer nieuwe vragen.
http://www.tweemonds.nl
Reacties