Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Ouders betrekken: 'Erkenning geven voor hun standpunt, zonder hem/haar gelijk te geven'

3 augustus 2015

Tim, net over naar groep 4, heeft een stoornis in het autistisch spectrum. Groep 4 lijkt te groot voor Tim. Hij loopt elke dag een paar keer boos de klas uit, waardoor andere kinderen onrustig worden. De situatie is zorgelijk. Ouders, leerkrachten, IB’er en het kind zelf hebben ieder een eigen kijk op zowel de oorzaak als de oplossing van de situatie met Tim. Marja Klaver introduceert het begrip 'meervoudige partijdigheid', eerder uitgewerkt door de Hongaars Amerikaanse psychiater Böszörmenyi-Nagy. 'Iedereen erkenning geven voor zijn of haar standpunt, zonder hem/haar gelijk te geven.'


partijjjVanuit mijn werk met directeuren en leraren in relatie tot ouders weet ik hoe belangrijk het is om als directeur duidelijk en zichtbaar te kiezen voor én het kind, én de ouders, én de leraar. En dat doe je juist met meervoudige partijdigheid. Dit begrip is uitgewerkt door de Hongaars Amerikaanse psychiater Iván Böszörmenyi-Nagy (1920-2007). Bij meervoudige partijdigheid ga je met elke belanghebbende partij in gesprek. Je luistert open en nieuwsgierig naar ieders kant van het verhaal. Je neemt ieders zienswijze serieus en kiest geen partij. Hoe doe je dat?

De vier stoelpoten

‘Allesomvattende’ communicatie: Je spreekt en luistert in elk gesprek op zo’n manier, dat iedere andere partij mag horen wat je over hem of haar zegt.

Je vertelt bijvoorbeeld aan Tims moeder dat de leerkrachten weten dat Tim veel structuur nodig heeft in de klas. En dat ze het desondanks moeilijk vinden om daaraan tegemoet te komen.


Erkenning:Je geeft elke partij erkenning voor zijn of haar standpunt, zonder deze partij gelijk te geven.

Bijvoorbeeld: de leerkracht weet nog niet hoe de structuur in de klas aan Tim aan te passen. En ze vindt het ook wel veel gevraagd. De directeur erkent dat Passend Onderwijs veel vraagt van leerkrachten. En dat je daar tijd voor nodig hebt. Die tijd krijg je ook, maar wel met een deadline.


Empathie: Je maakt en onderhoudt een open relatie met iedere partij. Je verplaatst je in ieders positie. Je zoekt bewust naar de behoefte of wens van de ander, zodat je begrip en sympathie voor die ander op kunt brengen. Dit geeft je inzicht in wat elke partij denkt, voelt of wil.

Bijvoorbeeld: de vader van Tim is boos op de leerkrachten en de school, omdat Tim zo vaak boos is. De directeur luistert goed en hoort de zorg van de vader om zijn zoon.


Zelfvertrouwen: Je vertrouwt op jezelf en je professionaliteit. Wanneer je iedereen gehoord hebt, zal je de weg vinden die naar een oplossing leidt, waarbij je recht doet aan de diverse belangen. Denken vanuit een win-win perspectief is daarbij een goede hulp.

Bijvoorbeeld: in gesprek met Tim hoort de directeur dat Tim naast zijn beste vriend zit en dat hij het naar zijn zin heeft, ook al wordt hij soms boos als het druk wordt. Belangrijk om te kijken of meer structuur Tim en ook andere kinderen rust zal brengen. De directeur besluit de bal de komende maanden te leggen bij de leerkrachten met hulp van de IB’er.


Welke situatie in jouw school is op dit moment gebaat bij meervoudige partijdigheid?

Marja Klaver is psycholoog/andragoog en schreef een boek over het realiseren van succesvolle ouderbetrokkenheid, op basis van het trainen van 85 scholen op het gebied van excellente communicatie en uitgebreid literatuuronderzoek.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief