Onderwijsavond met Sabine Severiens via Zoom: 'Leren lesgeven in divers samengestelde klassen'
Sabine Severiens was donderdag 19 november a.s. de tweede spreker in de serie NIVOZ-onderwijsavonden met als jaarthema, de pedagogische opdracht van onderwijs. Het was een Zoom online-webinar, met een breakout en speciale chatmogelijkheden. Severiens is hoogleraar Onderwijskunde aan de Erasmus Universiteit en ze richtte zich in haar lezing vooral op onderwijs in de grote stad, waarbij sprake is van superdiversiteit/ongelijkheid. Wat betekent dat voor je opdracht? De titel van haar lezing: 'Leren lesgeven in divers samengestelde klassen'.
De pedagogische opgave met zijn eigen kompas lijkt in onze scholen uit zicht geraakt, alsmede leiderschap dat dat vertegenwoordigt. Met de introductie van het begrip ‘burgerschap’ en daarop geënte programma’s en activiteiten trachten overheden aan de groeiende behoefte aan pedagogische oriëntatie tegemoet te komen, maar het ontbreekt aan een omvattend gesprek over de verantwoordelijkheid van de volwassenen in onze scholen. Lees meer over ons jaarthema De pedagogische opdracht van onderwijs.
Inleidende tekst
De manier waarop wij ons onderwijs organiseren past niet bij de uitdagingen waarvoor het wordt gesteld: grote diversiteit aan leerlingen, etnisch, sociaal economisch, cultureel, religieus en biografisch. Dit brengt grote verschillen in startpositie mee voor de processen van acculturatie en voor de intellectuele en persoonsvorming. Wat is het wenselijke onderwijspedagogische antwoord daarop, gerekend met een liberale democratie en rechtstaat en een daarmee samenhangende traditie van individuele verantwoordelijkheid? Voorts, welke onderwijspraktijk kan het hoofd bieden aan de sterke neiging tot onderpresteren in functie van de grote verschillen in startpositie?
Je vindt hier binnenkort terug:
- de Powerpoint van Sabine Severiens
- de chat van de avond
- een verslag van Fabian Vlastuin (NIVOZ): Diversiteit wordt erkend in de klas, het eigen aandeel erin niet (altijd)
- eventuele blogs n.a.v. de avond
Over Sabine Severiens
Sabine Severiens is hoogleraar Onderwijskunde (in het bijzonder onderwijs en diversiteit) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het belangrijkste thema in haar werk is onderwijsongelijkheid. Hierbij richt ze zich op lesgeven in divers samengestelde klassen en het versterken van professionele capaciteit op dat terrein. Meer recentelijk doet ze verschillende projecten op het gebied van mentoring en grootstedelijk talent. Ze geeft les in de master Onderwijswetenschappen en is programmadirecteur van de bachelor Pedagogische en Onderwijswetenschappen.
In haar werk probeert ze altijd een stevige verbinding te leggen tussen onderzoek en praktijk, zo was ze de afgelopen tien jaar de wetenschappelijk trekker van de Kenniswerkplaats Rotterdams talent, een expertise netwerk waarin de gemeente en de kennisinstellingen samenwerken aan de kwaliteit van het Rotterdamse onderwijs. Sinds een jaar is ze ook boegbeeld van de route Jeugd in de Nationale Wetenschapsagenda.
Ze heeft een groot aantal publicaties op haar naam staan in wetenschappelijke tijdschriften als Research in Higher Education, Higher Education en Journal of Educational Psychology.
Data en aankondigingen NIVOZ-onderwijsavonden
- 17 september 2020: Gert Biesta: De pedagogische opdracht, bestaat er een en welke dan?
- 19 november 2020: Sabine Severiens: de pedagogische opdracht en superdiversiteit/ongelijkheid.
- 20 januari 2021: Jaap Versfelt: De veerkracht van onze onderwijscultuur
- 14 april 2021: Bas de Gaay Fortman: De liberale rechtstaat, een pedagogische opgave?
- 16 juni 2021: Daan Roovers: Oefenen voor later door in het nu te zijn
Locatie en tijd
Alle NIVOZ-onderwijsavonden vinden normaliter plaats in het sfeervolle theater Maitland (landgoed De Horst, De Horst 1, 3971 KR Driebergen). Gelet op de RIVM-maatregelen vond deze avond als online webinar plaats.
Delen: