Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Onderwijsavond met Sabine Severiens via Zoom: 'Leren lesgeven in divers samengestelde klassen'

Sabine Severiens was in november 2020 de tweede spreker in de serie NIVOZ-onderwijsavonden met als jaarthema, de pedagogische opdracht van onderwijs. Het was een Zoom online-webinar, met een breakout en speciale chatmogelijkheden. Severiens is hoogleraar Onderwijskunde aan de Erasmus Universiteit en ze richtte zich in haar lezing vooral op onderwijs in de grote stad, waarbij sprake is van superdiversiteit/ongelijkheid. Wat betekent dat voor je opdracht? De titel van haar lezing: 'Leren lesgeven in divers samengestelde klassen'.

De pedagogische opgave met zijn eigen kompas lijkt in onze scholen uit zicht geraakt, alsmede leiderschap dat dat vertegenwoordigt. Met de introductie van het begrip ‘burgerschap’ en daarop geënte programma’s en activiteiten trachten overheden aan de groeiende behoefte aan pedagogische oriëntatie tegemoet te komen, maar het ontbreekt aan een omvattend gesprek over de verantwoordelijkheid van de volwassenen in onze scholen. Lees meer over ons jaarthema De pedagogische opdracht van onderwijs.

Inleidende tekst

De manier waarop wij ons onderwijs organiseren past niet bij de uitdagingen waarvoor het wordt gesteld: grote diversiteit aan leerlingen, etnisch, sociaal economisch, cultureel, religieus en biografisch. Dit brengt grote verschillen in startpositie mee voor de processen van acculturatie en voor de intellectuele en persoonsvorming. Wat is het wenselijke onderwijspedagogische antwoord daarop, gerekend met een liberale democratie en rechtstaat en een daarmee samenhangende traditie van individuele verantwoordelijkheid? Voorts, welke onderwijspraktijk kan het hoofd bieden aan de sterke neiging tot onderpresteren in functie van de grote verschillen in startpositie?

Je vindt hier terug:

Over Sabine Severiens

Sabine Severiens is hoogleraar Onderwijskunde (in het bijzonder onderwijs en diversiteit) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het belangrijkste thema in haar werk is onderwijsongelijkheid. Hierbij richt ze zich op lesgeven in divers samengestelde klassen en het versterken van professionele capaciteit op dat terrein. Meer recentelijk doet ze verschillende projecten op het gebied van mentoring en grootstedelijk talent. Ze geeft les in de master Onderwijswetenschappen en is programmadirecteur van de bachelor Pedagogische en Onderwijswetenschappen.

In haar werk probeert ze altijd een stevige verbinding te leggen tussen onderzoek en praktijk, zo was ze de afgelopen tien jaar de wetenschappelijk trekker van de Kenniswerkplaats Rotterdams talent, een expertise netwerk waarin de gemeente en de kennisinstellingen samenwerken aan de kwaliteit van het Rotterdamse onderwijs. Sinds een jaar is ze ook boegbeeld van de route Jeugd in de Nationale Wetenschapsagenda.

Ze heeft een groot aantal publicaties op haar naam staan in wetenschappelijke tijdschriften als Research in Higher EducationHigher Education en Journal of Educational Psychology.

 

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief