Onderwijsavond met Jaap Versfelt: De veerkracht van onze onderwijscultuur
Jaap Versfelt is met stichting LeerKRACHT al op bijna duizend scholen actief. Hij was op woensdag 20 januari 2021 onze derde spreker in de serie over 'de pedagogische opdracht in het onderwijs'. De titel van Versfelts lezing luidde: De veerkracht van onze onderwijscultuur.
De maatschappelijke uitdagingen aan onderwijs vragen om een cultuur van moreel en pedagogisch bewustzijn in de lerarenkamer en om veerkracht. Hoe staan onze teams van schoolleiders en leraren/docenten er voor in dit opzicht?
Je vindt op deze terugblikpagina..
- een verslag van de Onderwijsavond van de hand van Fabian Vlastuin
- de chat van de avond
- de Powerpoint van de avond (pdf, 15 MB)
- de video-opname is naar alle deelnemers via de enquete verstuurd (met password
Jaarthema: De pedagogische opdracht
De pedagogische opgave met zijn eigen kompas lijkt in onze scholen uit zicht geraakt, alsmede leiderschap dat dat vertegenwoordigt. Met de introductie van het begrip ‘burgerschap’ en daarop geënte programma’s en activiteiten trachten overheden aan de groeiende behoefte aan pedagogische oriëntatie tegemoet te komen, maar het ontbreekt aan een omvattend gesprek over de verantwoordelijkheid van de volwassenen in onze scholen. Lees meer over ons jaarthema De pedagogische opdracht van onderwijs.
Over Jaap Versfelt
Jaap Versfelt is initiatiefnemer en leider van Stichting leerKRACHT. Deze stichting is in 2012 opgericht met als doel om in het Nederlands onderwijs een cultuur van 'elke dag samen een beetje beter' te creëren. Omdat zo'n cultuur - waarin leraren van elkaar leren en samen met hun leerlingen het onderwijs verbeteren - dé sleutel is tot beter onderwijs en minder kansenongelijkheid.
Tijdens zijn loopbaan als partner bij McKinsey raakte hij onder de indruk van de verhalen van zijn vier zonen. Over wat zij meemaakten op school. Verhalen over geweldige leraren, maar ook over saaie lessen. En - als hij doorvroeg - nooit over leraren die bij elkaar op bezoek kwamen of schoolleiders die klassen bezochten. Hij nam ontslag en startte als voltijds vrijwilliger in het onderwijs wat uitliep op stichting leerKRACHT.
Stichting leerKRACHT werkt vanuit vier kernwaarden: als eerste 'voor de leerling'. Maar net zo belangrijk zijn de andere drie: vertrouwen in de kracht van leraren, elke dag samen een beetje beter en duurzame verandering. Gebaseerd op deze kernwaarden worden inmiddels al 896 scholen in Nederland (in po, vo en beroepsonderwijs) ondersteund met een aanpak om zélf zo'n verbetercultuur te creëren.
Data en aankondigingen NIVOZ-onderwijsavonden
- 17 september 2020: Gert Biesta: De pedagogische opdracht, bestaat er een en welke dan?
- 19 november 2020: Sabine Severiens: de pedagogische opdracht en superdiversiteit/ongelijkheid.
- 20 januari 2021: Jaap Versfelt: De veerkracht van onze onderwijscultuur
- 14 april 2021: Bas de Gaay Fortman: De liberale rechtstaat, een pedagogische opgave?
- 16 juni 2021: Daan Roovers: Oefenen voor later door in het nu te zijn
Delen: