Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Mythologie en onderwijspraktijk: 'We zijn de verhalen die we onszelf vertellen'

2 mei 2014

We zijn de verhalen die we aan onszelf vertellen? Bollywood-regisseur  Shekhar Kapur (Elizabeth, Mr. India)  deelt een krachtige manier om de innerlijke verhalenverteller los te maken. 'Een verhaal is de relatie die je ontwikkelt tussen wie je bent, of wie je kunt zijn, en de oneindige wereld, en dat is onze mythologie.' In deze video toont hij fragmenten, vertelt hij zijn verhaal en laat hij zien hoe krachtig het universum vanuit deze gedachte kan zijn. 'Wij creëren verhalen om ons bestaan te definiëren.' Wat betekent dit voor onze onderwijsvisie, onze praktijk van alledag, ons perspectief op samenwerking en op onze verantwoordelijkheid?' 


Toen ik een kind was - ik was ongeveer acht jaar oud. Herinner je hoe India was. Er was geen vervuiling. We woonden in Delhi - we noemden het een chata of de khota. Khota is een slecht woord geworden. Het betekent hun uitkijkpunt - en we sliepen ’s nachts buiten.Op school werd ik net onderwezen over natuurkunde, en ik kreeg te horen dat als iets bestaat, het altijd meetbaar is. Als het niet meetbaar is, bestaat het niet. 's Nachts lag ik buiten in niet-verontreinigde lucht in het Delhi van vroeger toen ik een kind was, en ik staarde naar het universum en zei: "Hoe ver reikt dit universum?"


Mijn vader was dokter. Ik dacht: "Papa, hoe ver reikt het heelal?"

Hij zei: "Zoon, het is oneindig."

Dus zei ik: "Alsjeblieft, meet oneindig, want op school heb ik geleerd dat als ik het niet kan meten, het niet bestaat. Het komt niet in voor in mijn referentiekader. " Ja, hoe ver gaat de eeuwigheid? Wat betekent oneindig? Ik lag 's nachts te huilen omdat mijn fantasie de creativiteit niet kon aanraken.

Dus wat deed ik? Op dat moment, op de prille leeftijd van zeven, creëerde ik een verhaal.Wat was mijn verhaal? Ik weet niet waarom, maar ik herinner me het verhaal. Er was een houthakker die op het punt stond met zijn bijl een stuk hout te hakken. De hele Melkweg is één atoom van die bijl. Als die bijl het stuk hout raakt, zal alles vernietigd worden en de big bang zal opnieuw gebeuren. Maar voor dat alles was er een houthakker. Toen ik uit dat verhaal liep, stelde ik me dat houthakkersuniversum voor als een atoom in de bijl van een andere houthakker. Dus iedere keer kon ik mijn verhaal opnieuw en opnieuw vertellen, om dit probleem te overwinnen, en zo overwon ik het probleem.

Hoe heb ik het gedaan? Door een verhaal te vertellen. Wat is een verhaal? Een verhaal is van ons - van iedereen. Wij zijn de verhalen die we onszelf vertellen. In dit universum, en dit bestaan, waar we leven met deze dualiteit - bestaan we of niet, en wie zijn wij. De verhalen die we onszelf vertellen, zijn de verhalen die de mogelijkheden van ons bestaan bepalen. Wij zijn de verhalen die we onszelf vertellen. Dus zo breed kijken we naar verhalen. Een verhaal is de relatie die je ontwikkelt tussen wie je bent, of wie je kunt zijn,en de oneindige wereld, en dat is onze mythologie.

We vertellen onze verhalen. Een persoon zonder verhaal bestaat niet. Einstein vertelde een verhaal. Hij volgde zijn verhalen en kwam met theorieën en kwam vervolgens met zijn vergelijkingen. Alexander had een verhaal dat zijn moeder hem vertelde, en hij ging naar buiten om de wereld te veroveren. Wij allemaal, iedereen heeft een verhaal dat hij volgt. We vertellen onszelf verhalen. Ik ga nog een stap verder en zeg: ik vertel een verhaal, en dus besta ik. Ik besta omdat er verhalen zijn, en als er geen verhalen zijn, bestaan we niet. Wij creëren verhalen om ons bestaan te definiëren. Als we geen verhalen creëren, worden we waarschijnlijk gek. Ik ben niet zeker, maar dat is wat ik voortdurend heb gedaan.'

Kijk hier



 

Waardevolle verhalen voor goed onderwijs


Bestel: 24 euro



hetkindvk



Iedereen maakt verschil, samen hebben we impact


Als donateur (50 euro) ontvang je ‘het Jaarboek 2014
en de jubileumuitgave ‘NIVOZ & de urgentie van goed onderwijs

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief