'Misschien is het prioriteren op plezier een goed uitgangspunt. Je helpt er in elk geval een hele klas per dag mee…'
8 november 2015
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd… of is het geleerd? Johan van den Beucken - schoolleider in Panningen - zag het hilarische TED-filmpje van Charlie Todd - The shared experience of absurdity - en haalde er de boodschap uit voor zijn onderwijspraktijk. 'Het zou de opdracht van elke leerkracht (directeur, IB’er, enz) moeten zijn om kinderen een leuke unieke dag te bezorgen. Daar is geen vaste receptuur voor en je hoeft ook niet de kerndoelen los te laten.'
Doordat de (basis)school inzake kennisoverdracht een minder belangrijke rol (en ik zeg nu niet onbelangrijk) inneemt dan pakweg 30 jaar geleden, omdat kennis op veel meer plekken te halen is, is het belangrijk welke meerwaarde school sowieso kan hebben.
En dan moet je het zoeken in de stelling 'leren is een sociaal proces'. School brengt leerlingen in grote getalen samen en creëert zodoende een unieke (sociale) situatie voor kinderen. Ouders worden door de overheid verplicht om hun kinderen deel te laten nemen aan deze sociale leerplekken.
Het zou dus de opdracht van elke leerkracht (directeur, IB’er, enz) om die kinderen een leuke unieke dag te bezorgen. Daar is geen vaste receptuur voor en je hoeft ook niet de kerndoelen los te laten om leerlingen plezier te laten beleven. Een leerling die plezier heeft doordat de leerkracht hem boeit/ verrast/ verbaasd/ activeert leert. En er is sowieso geen fout of goed in het leren wat dit kind dan doet, omdat ze dan wel zijn samengebracht tot een groep, maar elk kind anders is, dus anders leert.
Elke leerkracht kan ervoor kiezen om hier morgen mee te starten. Maak je eigen dag en de dag van je leerlingen geweldig! Dat kan op zoveel manier. Je moet er alleen voor openstaan. Ik kan me niet voorstellen dat er een directeur, collega-leerkracht is die het er niet mee eens is als je de kinderen en onvergetelijke dag wil bezorgen.
Werkdruk en onderwijs zijn al zolang ze zijn uitgevonden met elkaar verbonden, dus eigenlijk is het ook iets om geen rekening meer mee te houden. De ene leerkracht ervaart een immense werkdruk en andere niet, terwijl de dag van beide leerkrachten uit 24 uur bestaat. Het gaat er dus om dat je durft je beschikbare tijd anders in te delen… Misschien is het prioriteren op plezier een goed uitgangspunt. Je helpt er in elk geval een hele klas per dag mee…
Johan van den Beucken is directeur van De Nieuwe School in Panningen
Reacties