Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Mirthe Kamphuis: 'Je moet niet horen wat die leerling zegt, je moet zien wat hij zegt.'

29 oktober 2025

Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal onderwijsprofessionals die ook met artistiek werk naar buiten treden. In deze reeks videoportretten diepen we uit wat de relatie is tussen kunst en pedagogiek in de praktijk van deze makers.

Mirthe Kamphuis is bestuurder bij Stichting Speciaal Onderwijs Tarcisius in Nijmegen. Via haar werk als beeldend kunstenaar probeert ze begrip te krijgen van haar omgeving om daar vervolgens iets aan toe te voegen: “Als organisatie-antropoloog en als kunstenaar en als schoolleider en als pedagoog, vertaal of verbeeld ik dat wat ik zie, naar een voor de ander begrijpelijk verhaal, rekening houdend met mijn eigen neushoornhoorn, het gegeven dat alles blijvend in verandering is en dat het verhaal altijd-vooral, heel veel zegt, over degene die het beeld heeft gecreëerd.”

Reacties

0
Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief