'Mindfulness moet je doen, om het te begrijpen. Of zoals Cruijff: je snapt het pas als je het doorhebt...'
12 maart 2015
Jack Provily was gisteren - net als 250 andere onderwijsbetrokkenen - in Driebergen voor de lezing over Mindfulness met Anne Speckens. Zij is hoogleraar psychiatrie en trainer mindfulness en heeft onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. Speckens presenteerde de avond ook mindful. Ze is vriendelijk, voor zichzelf en het publiek, is met aandacht bij haar verhaal, luistert echt naar de reacties van het publiek. En ze stond er, in het hier en nu. Dit ben ik en daarmee moeten jullie het doen. Wat mij betreft liet ze daarmee direct zien dat zij mindfulness in haar leven geïntegreerd heeft. Zijn blog.De korte oefening die Anne Speckens al snel op de avond met de zaal deed, ontlokte Luc Stevens in zijn korte reflectie op de avond - na afloop - de uitspraak dat alle aanwezigen op dat moment gelijk waren. Iedereen tegelijk bezig, ongeacht afkomst, ervaring of kennis, met waarnemen. En tegelijk dus ook in verbinding met elkaar. Een mooie reflectie...
#mindfulness moet je ondergaan, dus Anne Speckens laat de hele zaal een oefening ondergaan
— NIVOZ (@NIVOZ) March 11, 2015
Speckens gaf wat korte info over mindfulness en de basistraining en daarna lichtte ze verschillende onderzoeken over mindfulness toe en liet zien wat de effecten waren. In haar verhaal gaf ze ook aan dat je eigenlijk niet over mindfulness moet praten, maar dat je het moet doen. Het gaat minder om kennis en meer om vaardigheden. Als leerkracht PO en trainer Mindfulness (volwassenen en kinderen) herken ik dat helemaal ,maar vroeg me tegelijkertijd af waarom dan vanavond niet? Er zijn zoveel korte leuke oefeningen om leerkrachten te laten ervaren wat ze met kinderen kunnen doen en er zijn korte filmpjes die verduidelijking geven.
Speckens is geen onderwijsdeskundige en hield een heldere en duidelijke lezing over mindfulness. Ik heb het gevoel dat veel aanwezigen meer wilden weten over de praktische toepassing in het onderwijs. Hoe leuk was het geweest om naast de startoefening halverwege een oefening te doen die leerkrachten morgen met hun leerlingen kunnen doen? En de avond af te sluiten met een oefening die gelijk iets van ‘huiswerk’ met zich meedraagt? Je moet het gewoon doen...
Mijn ervaring is dat veel leerkrachten ‘de kat uit de boom kijken’ wat mindfulness betreft. Tijdens en na afloop van de training ontstaat het enthousiasme en de waardering voor dit gedachtegoed pas. En dat ontstaat door het te doen, door te oefenen, door te ervaren.
En dan kom ik weer bij Cruijff uit...
Jack Provily is werkzaam geweest als leerkracht, intern begeleider en directeur in het primair onderwijs. Sinds augustus 2012 is hij onderwijsbegeleider. Zijn (recent vernieuwde) website heet Zo Mooi Anders.
Geweldige afsluiting van Luc Stevens @nivoz The soft site van het onderwijs is zo belangrijk. Het is de harde noot die gekraakt moet worden. — Reinoud van Uffelen (@ReinoudvanU) March 11, 2015
@hetkind Het was WEER een prachtige, zinvolle avond! pic.twitter.com/SpkSdQo4JK
— Meester Arthur (@MeesterArthur) March 11, 2015
#mindfulness = vaardigheid. Veel oefenen. Vanavond met 250 olv #annespeckens. Aandacht richten. Acceptatie zonder oordeel. In het moment.
— hetkind (@hetkind) March 11, 2015
#lucstevens over bijdrage #AnneSpeckens: de soft side van het onderwijs is de harde noot die gekraakt moet worden; erkend te worden!
— hetkind (@hetkind) March 11, 2015
Onderzoek naar #mindfulness bij docenten is er nog weinig. Wel bij huisartsen. Positieve effecten op burnout (minder) en bevlogenheid — NIVOZ (@NIVOZ) March 11, 2015
Anne Speckens presenteert onderzoek naar #mindfulness in onderwijs. Het grootste effect is zichtbaar op cognitieve vaardigheden
— NIVOZ (@NIVOZ) March 11, 2015
Reacties