‘Meer dan ooit hebben we het met elkaar in school over “loslaten” en “waar we verder in kunnen gaan dan tot nu toe”’
19 augustus 2015
Op een ovationeel applaus van leraren, ouders of kinderen hoeft een nieuw strategisch beleidsplan zelden te rekenen; alleen de werkgroep die het document geschreven heeft viert dat feestje. Maar het kan ook anders, realiseerde Edith van Montfort, voorzitter van Stichting Katholiek Basisonderwijs Oss (SKBO), zich. ‘We staan met elkaar stil bij de essentie; waar moet het om gaan in onze scholen?’.‘Natuurlijk de kinderen en hun ouders, maar ook de burgemeester, de leraren en de minister zijn uitgenodigd om ons te vertellen waar het om gaat in de samenleving’, aldus Edith van Montfort. ‘Met elkaar formuleren we welke actuele ontwikkelingen betekenis krijgen in ons onderwijs! De kern schrijven we op in “LeidRaad”, het document met onze uitgangspunten voor de komende vier jaar.’
‘Die betrokkenheid van iedereen is essentieel. Het verbindt teams en leerlingen en “ons van SKBO” met de ouders en onze buitenwereld’, licht Edith toe. Als voorzitter voelt ze een stevige maatschappelijke verantwoordelijkheid. ‘Mijn opdracht is om de kwaliteit van het primaire proces voortdurend te optimaliseren. Daarvoor heb ik de inbreng van de professionals in de scholen nodig. Anders dan voorheen zijn leraren en kinderen nu mede-eigenaar van ons gezamenlijk beleid tot 2020 en hebben we een beter kader voor de nog te maken schoolplannen. De LeidRaad is geschreven in onze gemeenschappelijke taal.’
Alle verzamelde ideeën zijn per thema geordend en direct voor iedereen op de site geplaatst. Een eerste analyse leverde zes uitgangspunten op. Deze kun je vinden in de bouwplaat voor de kubus, die je hier kunt downloaden als pdf.
‘De zes principes schrijven we op ons logo, op de zijden van de kantelende kubus, een vondst van de vormgever. Dat beperkt natuurlijk enorm, maar dwingt tegelijk tot kernachtige formuleringen. Vanuit deze gezamenlijk visie en missie gaan we de komende vier jaar het best mogelijke onderwijs realiseren voor de kinderen op onze dertien basisscholen. De nieuwe schoolplannen worden net zo kernachtig geformuleerd, zodat van elke school straks in een oogopslag te lezen is “Zo doen we dat hier”.’
Werd het vorige schoolplan nog door een vakgroep geschreven, deze keer zijn ook de mensen van de administratie, de conciërge, de MR en de leerlingen uitgenodigd om mee te denken en te schrijven.
Tanja van Dijk, locatieleider van basisschool De Teugelaar, bespeurde in eerste instantie wat ongeloof over de haalbaarheid van samen dromen over ons optimale onderwijs. ‘Die fase zijn we nu wel voorbij.’
Over Edith van Montfoort: Vol vrolijkheid en daadkracht wil ik vanuit diverse perspectieven staan voor mooi onderwijs! Ik sta lerend, ontwikkelend en een beetje stout in mijn praktijk. Ik wil professionals in het primaire proces inspireren en bovenal bevoorwaarden het beste in zichzelf waar te maken; opdat zij ertoe doen in het leren en leven van de lerenden!
Reacties