Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

ManHong Lam: ' Ik merk dat spelen nog belangrijker is dan wij kunnen denken'

11 november 2025

Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal onderwijsprofessionals die ook met artistiek werk naar buiten treden. In deze reeks videoportretten diepen we uit wat de relatie is tussen kunst en pedagogiek in de praktijk van deze makers.

ManHong Lam werkt als educatief ontwerper voor de VoorleesExpress. Tijdens haar master Kunsteducatie aan de HKU ontwikkelde ze een educatief spel om vanuit de leefwereld van een kind te werken aan taalontwikkeling. Ze liet zich daarbij inspireren door het gedicht 100 talen van een kind van Loris Malaguzzi: “Ik geloof dat creativiteit een fundamentele kracht is die essentieel is voor ons mens-zijn en onze verbondenheid met anderen. In deze rol zie ik mezelf als een archeoloog van mogelijkheden – ik graaf niet naar problemen, maar naar verborgen talenten en onontdekte krachten. Ik werk in omgevingen waar diverse werelden elkaar ontmoeten en waar culturen, talen en perspectieven in dialoog gaan. Deze ontmoetingen brengen niet alleen verschillen aan het licht, maar vormen ook een bron van verrijking. Wat op het eerste gezicht frictie lijkt, blijkt vaak een kans om nieuwe verbindingen te smeden.”

Meer over de expo en de videoportretten vind je hier.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief