Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Kijk en luister naar Henk Oosterling: ‘Over glunderende kinderen, actieve producenten van hun eigen leven’

14 juli 2015

Kijk en luister naar filosoof Henk Oosterling, een interessant denker en doener over onderwijs en opvoeding. In deze korte videoregistratie van de onderwijsavond in Driebergen (17 juni 2015 jl.) vertelt hij over Rotterdam Vakmanstad, maar vooral over de pedagogische visie erachter, het mensbeeld en het wereldbeeld. Oosterling vindt dat je kinderen in een setting moet zetten waarin ze fysieke, sociale en mentale ervaringen opdoen. Zo gaan ze inzien dat de digitale werkelijkheid niet de enige werkelijkheid is en dat ze zelf keuzes kunnen maken, zelf verantwoording kunnen nemen voor hun eigen wereld en de mensen om hen heen.  Lees en kijk mee.

Oosterling begon met een fraai filmpje vanuit de praktijk van Rotterdam Vakmanstad, waarin hij de glunderende kinderen laat zien op Zuid, in het bijzonder de wijk Feijenoord waar hij zelf opgegroeid is. En schakelt door naar een veelzeggend fragment - exemplarisch voor hoe de meeste mensen (volwassenen) vast zitten in regels en structuren van het systeem en daardoor zelf niet meer nadenken. De roltrap staat stil, wat nu?

roltrrrOosterling gelooft  in een netwerksamenleving, waarin alles draait om de verbindingen en relaties die we met anderen hebben: ‘Als je snapt dat alles met alles verbonden is, dan moet je ook zo over relaties gaan nadenken. Een kind is een intervidu, een knooppunt in netwerken. Je moet de verbindingen in dat netwerk versterken, niet kennis in de kinderen stoppen.’ Hij signaleert daarnaast een mediasamenleving: ‘We zitten in een christelijke cultuur die het lichaam helemaal heeft weggedacht. Hoe meer kinderen swipen, hoe merkwaardiger de dendrieten in de hersenen worden, we noemen dat digitale dementie.’

Hij wil geen pleidooi houden om helemaal te stoppen met (digitale) media, maar wil onderstrepen dat er een dubbelheid aan zit, dat het een zegen én een vloek is. Hij waarschuwt dat kinderen leren hoe het werkt (de digitale media), maar niet welke invloed het heeft op hen. Wat doet het met kinderen? Kinderen moeten volgens hem zich opnieuw leren verhouden tot de media.

www.vakmanstad.nl

De noodzaak van mediawijsheid en ecowijsheid in het basisonderwijs


Zie ook:

Relationele filosofie: 'Belangrijker dan wat er in mensen gebeurt, is wat er tussen mensen gebeurt'

Meer over Rotterdam Vakmanstad en de ideeën van Oosterling:




--

 

Van doemdenker naar doendenker

Bij NTR Academie sprak Oosterling al over zijn visie, over het doendenken.

 

 

Tweets

 

 

 

Een filosoof die de theorie en de praktijk verbindt zonder dat er licht tussen zit. Bijzonder! Henk Oosterling. #vakmanstad @NIVOZ @hetkind


— Frans Droog (@FransDroog) 17 juni 2015

 

 

 

"Schijtziek van cynisme; ik wil laten zien dat het kan". Mooie avond bij @NIVOZ met #HenkOosterling pic.twitter.com/UB2gqYXThO — Suzan Baldinger (@suzanbaldinger) 17 juni 2015

 

 

 

 

 

 

Een kind is een intervidu! Mediareflexief! #hopatee nieuwe taal, anders kijken, nieuw zien #Henkoosterling pic.twitter.com/2X4tnm0aDg


— Edith van Montfort (@bososs) 17 juni 2015

 

 

 

Ritueel van de eenzaamheid, noemen wij individualisering.... #HenkOosterling — Edith van Montfort (@bososs) 17 juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief