Kanttekeningen: 'Als we intelligenties met leerstijlen combineren, combineren we twee begrippen waarvan we weinig afweten'
19 september 2013
Barbara Winkelhuizen stelde onlangs de vraag of en in hoeverre een schoolgebouw ingericht zou kunnen worden op basis van leerstijlen, te verstaan als afgeleid van de verschillende intelligenties zoals Gardner die onderscheidt. Bij het behandelen van deze vraagstelling is echter grote voorzichtigheid geboden, bepleit professor Luc Stevens. 'Laten we uitkijken met het verbinden van intelligenties aan leerstijlen. Daar bestaat geen of nauwelijks theorie over, we weten er weinig van.' Zijn kanttekeningen.
Lees hier allereerst het artikel van Barbara Winkelhuyzen.
'Het is de grote verdienste van Howard Gardner dat hij het monolitische intelligentiebegrip (je was meer of minder intelligent, uitgedrukt in een IQ) heeft openbroken en heeft laten zien hoe intelligenties van mensen verschillen en dat men een mens geen recht doet met een algemene begrip van zijn talenten. De veel genuanceerdere visie van Gardner heeft in het onderwijs direct sympathie opgeroepen. Begrijpelijk ,omdat men daar dagelijks de grote individuele verschillen in talenten ziet. Hanneke Lokhof heeft de 9 verschillende intelligenties op een bijzonder aansprekende en kunstzinnige manier verbeeld in haar Knap Villa.
Maar laten we uitkijken met het verbinden van intelligenties aan leerstijlen. Daar bestaat geen of nauwelijks theorie over, we weten er weinig van. Wat we weten is dat er net zoveel mensen tussen de intelligenties ‘vallen’ als binnen de intelligenties. Meestal zijn wij 'combinaties'. Wat we ook weten is dat onderzoek naar leerstijlen bijzonder moeilijk blijkt. Vaak vind je in publicaties daarover common sense kennis terug, dat wil zeggen voor de hand liggend. Als we nu intelligenties met leerstijlen combineren, combineren we twee begrippen waarvan we weinig afweten. Grote voorzichtigheid is mijn inziens dus geboden.'
Luc Stevens
Reacties