John Hattie: '30% van schoolprestaties komt door wat de leerkracht weet, doet en zorg voor neemt'
26 maart 2012
Ludo Heylen stelde tijdens zijn lezing in Driebergen vast dat leraren het verschil in onderwijs kunnen maken en staafde dit met wetenschappelijk onderzoek. Eén van zijn belangrijkste bronnen was een onderzoek van John Hattie waarin 500.000 studies naar de factoren die invloed hebben op het leerproces vergeleken werden. De conclusie? Dertig procent van de schoolprestaties van leerlingen wordt verklaard door wat leerkrachten weten, doen en zorg voor nemen. Annonay Andersson wijst op het bijbehorende artikel.
Het artikel
Annonay Andersson werkt sinds oktober 2011 bij het NIVOZ als onderzoekster aan de legitimering van het ontwikkeltraject Pedagogische Tact. Samen met Luc Stevens en onderzoekers van de KPC-groep verricht zij literatuuronderzoek over het traject. Daarnaast is zij zorgcoördinator op de Stichtse Vrije School en ondersteund schoolpsycholoog op de Tobiaschool, beiden te Zeist.
Reacties