Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

John Hattie: '30% van schoolprestaties komt door wat de leerkracht weet, doet en zorg voor neemt'

26 maart 2012

Ludo Heylen stelde tijdens zijn lezing in Driebergen vast dat leraren het verschil in onderwijs kunnen maken en staafde dit met wetenschappelijk onderzoek. Eén van zijn belangrijkste bronnen was een onderzoek van John Hattie waarin 500.000 studies naar de factoren die invloed hebben op het leerproces vergeleken werden. De conclusie? Dertig procent van de schoolprestaties van leerlingen wordt verklaard door wat leerkrachten weten, doen en zorg voor nemen. Annonay Andersson wijst op het bijbehorende artikel.


Hattie pleit er voor dat wij ons richten op deze grote bron tot verandering en deze optimaliseren. Hoe? Door de overeenkomsten van zeer capabele leraren in kaart te brengen. Hij kwam tot een vijftal dimensies die onderscheidend bleken. Eén kenmerk werd niet genoemd: inhoudelijke kennis. Hattie legt uit dat elke leerkracht natuurlijke inhoudelijke kennis nodig heeft, maar dat het de pedagogische inhoudelijke kennis is die belangrijk is. Te weten, de manier waarop kennis wordt ingezet in leersituaties.

Het artikel

Annonay Andersson werkt sinds oktober 2011 bij het NIVOZ als onderzoekster aan de legitimering van het ontwikkeltraject Pedagogische Tact. Samen met Luc Stevens en onderzoekers van de KPC-groep verricht zij literatuuronderzoek over het traject. Daarnaast is zij zorgcoördinator op de Stichtse Vrije School en ondersteund schoolpsycholoog op de Tobiaschool, beiden te Zeist.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief