Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Jim Stolze: 'Aandacht is valuta geworden, reputatie is de wisselkoers'

27 november 2012

Jim Stolze gaf de bezoekers van Dé Onderwijsdagen in Rotterdam 'food for thought'. Naast schrijver en ondernemer is hij de drijvende kracht achter TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. In 2009 haalde hij TEDx naar Amsterdam. In zijn laatste boek 'Uitverkocht' (2011) wijst hij onder meer op de opkomst van de 'aandachtseconomie'. Stolze geeft zijn visie op de impact van de enorme digitale tsunami (social media en internet) op studenten en jongeren? Wat betekent dit voor docenten en onderwijsinstellingen? Wat is je natuurlijke reactie: bevriezen, vechten of vluchten? En kun je nog zonder internet?


Jim Stolze verzorgde een inspirerende keynote met als belangrijkste punt: aandacht en tijd. De vraag naar aandacht is groter dan ooit, het aanbod is lager dan ook. Het is dus essentieel om daar goed mee om te gaan.

Jim Stolze sloot zich in 2008 af van internet. In het begin was het makkelijk, vervolgens heel lastig en vervelend en uiteindelijk kwam de rust. Meer ‘peace of mind’ en focus. Zijn conclusie: we zijn het single-tasken verleerd, omdat we tegenwoordig wel moeten multi-tasken, door de overload aan informatie. We leven in een aandachtseconomie: iedereen wil aandacht, maar lang niet iedereen krijgt het. De markt is overspannen. Of zoals Jim Stolze zegt: het begrotingstekort is een lachertje in vergelijking met het aandachtstekort.

Aandacht is een valuta. Daar moet je zuinig mee omgaan, maar kan je slimme dingen mee doen. Aandacht = valuta, reputatie = wisselkoers.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief