Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Inbraak op school: zelfoplossend vermogen van leerlingen centraal

30 juli 2015

Leerkracht Claartje van der Grinten geeft les op basisschool de Vrije Ruimte. Als zij op een donderdagochtend de school binnenkomt, ziet ze dat er is ingebroken. De leerlingen zijn opgewonden en ondernemen 'rare acties', maar laten al snel hun veerkracht zien. Claartje geeft een inkijkje in de 'zelfoplossende' momenten van haar leerlingen. 'Het is iemand geweest met kleine voeten. Kijk maar naar de voetsporen.'

Donderdag 18 april. Als ik om acht uur op school kom, blijkt er te zijn ingebroken. Geen paniek, wel een grote rotzooi. Opgewonden kinderen. De politie komt, en de mensen van de scouting. We raken niets aan. Victor ziet de voetsporen: ‘Iemand met kleine voeten, kijk maar, ze zijn kleiner dan mijn schoenen.’

Gelukkig is er niet veel gestolen, een laptop en wat geld en een brander van de scouting. Omdat een forensisch expert langskomt, mogen we in twee grote lokalen niet komen. De oplossing: Myriam en René wandelen met alle leerlingen naar ons nieuwe gebouw om daar een kijkje binnen te nemen. Al is de wind guur en mogen ze maar in kleine groepjes naar binnen, toch komt iedereen enthousiast terug. De 12+ ers zijn vooral blij met hun chillroom.

Lees de rest van de column hier. 

Claartje van der Grinten is begeleider op de Vrije Ruimte, een school voor natuurlijk leren in Den Haag.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief