Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Huisbezoeken in het voortgezet onderwijs: 'De tijdsinvestering verdien ik dubbel en dwars terug'

6 december 2015

'Nog steeds komt de leraar op huisbezoek om te controleren of de leerling wel een goede plek heeft om te studeren. Nee, grapje, daarom niet.' Eén keer per week gaat VO-leraar Bas Huijbers op bezoek bij één van zijn leerlingen, tot hij bij zijn hele klas is geweest. Hij geniet van de hartelijke manier waarop hij ontvangen wordt en de rust om eens een goed gesprek te voeren. 

HuisbezoekVanochtend kwamen twee leerlingen van mij te laat tijdens het eerste lesuur. Ze waren meer dan drie minuten te laat en eigenlijk moet ik ze dan te laat melden. De jongens waren uit Amsterdam-Noord komen fietsen.

Één van de jongens gaat altijd met de bus naar school, maar vandaag had hij speciaal gefietst. Zijn energie was helemaal op. Hij had zich helemaal in het zweet getrapt om toch op tijd te komen. Maar nu komt de grap: Hij was voor mij op de fiets naar school gekomen, omdat ik vanmiddag met hem mee terug naar huis zou fietsen.

Ik fietste met de leerling mee naar huis, omdat ik op huisbezoek ging. Ja, je leest het goed. Anno 2014 komt de leraar nog op huisbezoek, om te controleren of de leerling wel een goede plek heeft om te studeren. Nee, grapje, daarom niet.

Ik ga op huisbezoek om de leerling in zijn eigen habitat te zien en de ouders te leren kennen. Daarnaast is het op school altijd druk met van alles en nog wat en op deze manier koop ik, als het ware, tijd voor een goed gesprek. Maar de belangrijkste reden is, dat wanneer je elkaar leert kennen in goede tijden, je er ook in slechte tijden samen uitkomt.

De tijdsinvestering lijkt groot, maar ik heb gemiddeld maar één huisbezoek in een week. De investering verdien ik dubbel en dwars terug, want je lost lastige situaties makkelijker op als je bekend bent met elkaar. Daarnaast vind ik het ook bijzonder om bij al mijn leerlingen altijd hartelijk ontvangen te worden en al die verschillende achtergronden van thuissituaties te ervaren.

Ik kan mij goed voorstellen dat niet iedere leerling op een huisbezoek zit te wachten. Het is ook niet verplicht. Ik geeft de leerling altijd een escape, bijvoorbeeld om op school af te spreken. Ik heb ook wel eens gehad dat een leerling de voorkeur gaf om met haar ouders in een kroeg af te spreken, omdat dit een beter beeld gaf van de leerling.

Lees verder.

Bas Huijbers is leraar op het IJburg College in Amsterdam.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief