'Hoe kan beweerd worden dat het leerkrachtadvies bindend is als ik in de praktijk iets totaal anders meemaak?'
25 maart 2016
Aan de eettafel van Heleen Iordens en haar man, beiden leerkracht, komt Kaat ter sprake. Zij is een leerlinge van haar man, een kind dat in haar basisschooltijd meer beschadigd is dan dat deze tijd haar goed heeft gedaan. De man van Heleen heeft veel energie gestoken in Kaat: door haar zijn onvoorwaardelijke aandacht te schenken, is Kaat opgebloeid tot een vrolijk kind, met zin in leren. Zoveel zin zelfs, dat hij denkt dat ze de Havo moet kunnen halen. Maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over.Het is 17:30 en ik hoor het bekende motorgeluid dat aankondigt dat mijn man binnen nu en drie minuten vanuit de kou de warmte van ons huis binnenstapt.
De kinderen vliegen hem om de hals en normaal gesproken is dit voor ons allemaal het fijnste moment van de dag: we zijn weer compleet! Nu is mijn man een open boek, en het is duidelijk zichtbaar dat iets hem bezighoudt.
Aan tafel komt het hoge woord eruit.
Ik luister aandachtig als hij begint te vertellen. Het gaat over een leerling uit zijn klas, Kaat, een meisje dat pas sinds dit schooljaar bij hem in de klas zit en met wie hij een jaar lang ongelooflijk veel tijd heeft doorgebracht. Zo'n kind dat helaas gedurende haar basisschoolperiode meer beschadigd is op school dan dat het haar goed heeft gedaan. Zware schoudertjes en een observerende houding. Een kind zonder vriendinnen. Het is moeilijk voor te stellen dat dit ooit een blije, dansende peuter was.
Ik ben zielsblij dat mijn man ook dit soort kinderen bij hem in de klas krijgt want hij is een wonder van pedagogische tact. Hij doet iets waardoor werkelijk alle kinderen tot leren komen en er ook nog plezier in hebben! Kinderen (en ouders) die het vertrouwen in school en vooral in hun eigen kunnen weer terug zien komen.
Zo ook bij Kaat, de leerling aan wie hij zijn aandacht en energie heeft geschonken. Hoe? Door coachingsgesprekken, reflectiemomenten onder lestijd, het actief inzetten van de successpiraal en... als er dan uiteindelijk voldoende veiligheid is ontstaan, juist ook een beetje provoceren met sommen of taalopdrachten waarvan ze eerder nog dichtklapte als een oester. Gaandeweg komt Kaat tot bloei: ze krijgt weer vriendinnen, ontwikkelt een fijne werkhouding en zit sinds tijden eindelijk weer lekker in haar vel. De immense dankbaarheid van ouders die hun kind weer "terughebben". Kortom, één groot succesverhaal.
Tot... mijn man enkele weken later zijn leerlinge aanmeldt op de door haar gekozen Havo-school. Immers, het advies van de leerkracht is bindend en hij heeft het volste vertrouwen in haar. Een week later wordt hij door de school teruggebeld” op basis van de Cito-scores kunnen ze helaas niet doorgaan met de aanmelding van Kaat.
Dit vertelt hij me allemaal met gebalde vuisten en een getergd gezicht. ‘Heleen, dit kind moet naar de Havo. Dit is de plek waar ze thuishoort. Hoe kan beweerd worden dat het leerkrachtadvies bindend is als ik in de praktijk iets totaal anders meemaak?!’
Wij zijn weer een illusie armer: hebben we te maken met een leerling die echt heel graag wil, werkt het systeem tegen..
Heleen Iordens is trainer, deugden-yogadocent, kindercoach en moeder. Daarvoor werkte ze als leerkracht, en voor haar blogs put ze uit die jarenlange onderwijservaring.
Reacties