Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Geen zeven, maar tien redenen om als leraar/docent te bloggen'

30 december 2015

Docent Frans Droog - werkzaam op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek  - vindt bloggen een erg nuttige activiteit. Zo nuttig zelfs, dat hij denkt dat iedere docent zou moeten bloggen. 'Bloggen is een zeer effectief middel voor professionalisering. Je leert zoveel van het gaan zitten en schrijven. Er is een gezegde dat wel bij mij past: Géén woorden, máár daden. Maar wat nog beter past is daden én woorden. In die volgorde. Zijn uitnodiging: 'Geen zeven, maar tien redenen om te bloggen.'

edubloggersMeer dan een jaar geleden heb ik al eens geschreven over het belang van bloggen met leerlingen in de klas. Die post eindigde met de opmerking dat alles wat daar stond over leerlingen ook geldt voor docenten.  Voor nu zet ik tien redenen op een rij om per direct te gaan bloggen en dus te schrijven over en vanuit je onderwijspraktijk en wat je daarin meemaakt.

1. Bloggen zorgt voor een online notitieboek, voortgangsverslag en archief. Door met enige regelmaat te schrijven over wat je aan het doen bent bij je vak of een klas of een onderdeel van je lessen ontstaat een verslag van die activiteiten. Alsof je onderzoek aan het doen bent. Het proces van het schrijven zorgt dan direct voor het denken over wat je aan het doen bent. De toegevoegde waarde van het bloggen zit in het delen van die specifieke activiteiten met anderen, die op dat moment misschien met hetzelfde bezig zijn of overwegen er mee te beginnen. Leren delen leidt  tot vruchtbaar samenwerken.
Je kunt ook verslag doen van een traject waar je in zit in het onderwijs. Dit kan zijn het invoeren van een nieuwe tool of een nieuwe technologie, zoals digiborden, iPads of BYOD maar bijvoorbeeld ook het ontwikkelen en implementeren van leerlijnen of buitenschoolse activiteiten. De verslaggeving kan zeer behulpzaam zijn bij het nemen van verdere beslissingen en kan voorkomen dat dit puur gebeurd op basis van anekdotische bewijzen.

2. Bloggen zorgt voor reflectie. Reflectie is hier een daar een besmet woord maar desalniettemin een belangrijke component van leren en professionaliseren. Bloggen kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren omdat het een weergave is voor een docent van wat er gebeurd is, welke beslissingen er zijn genomen, welke gedachten er een rol hebben gespeeld, successen, mislukkingen en met welke zaken moet worden omgegaan. Een belangrijke, praktische toegevoegde waarde van bloggen hierbij is dat het anderen toestaat om te reageren.

3. Bloggen zorgt voor kristallisatie van gedachten. Terwijl je schrijft investeer je een deel van jezelf in wat je schrijft. ‘In the act of writing, we are written’ (Daniel Chandler). Bij bloggen is het mogelijk gedachten steeds opnieuw te schrijven en herschrijven en op deze manier abstracte ideeën steeds concreter te maken. Op het beeldscherm is de weerslag van dit proces te zien en er is geen noodzaak direct tot publicatie over te gaan, dit kan ook later, na het opnieuw bekijken en herschrijven. Het zichtbaar worden van wat je denkt kan helpen bij het bewust worden van wat je denkt.

Lees verder op Frans' blog over de volgende zeven redenen

bloggen-to-post-or-not-to-post-shakespeareblogger4. Bloggen zorgt voor een groter publiek.
5. Bloggen zorgt voor waardevolle feedback.
6. Bloggen geeft de mogelijkheid materialen te delen.
7. Bloggen kan je een ‘expert’ maken of tonen dat je er een bent.
8. Bloggen kan een groot persoonlijk plezier worden.
9. Bloggen geeft je de kans je mening te delen.
10. Bloggen is creatief, laat je genieten van schrijven en vergroot je vermogen te communiceren. B

Twijfel je nog over het schrijven van een blog? Niet doen! Twijfelen dan, bedoel ik :)

Mensen die bloggen over onderwijs in Nederland kun je vinden op de link van Edubloggers:
Edubloggers. Verzameling van onderwijs weblogs.

Frans Droog is docent biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek. Hij is zeer geïnteresseerd om technologie toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk. En in internationale samenwerkingsverbanden en participatie in leercirkels en kringen.  Droog is verbonden aan The Crowd en initiatiefnemer van EducampNL 

Bronnen:
Learning with ‘e’s, My thoughts about learning and all things digital
ICT in education. The Educational Technology Site

 


 



Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief