Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Wouter Sanderse

Wouter Sanderse is als lector verbonden aan het Lectoraat Beroepsethiek van de leraar bij Fontys. Ook is hij universitair docent Educatie aan de Universiteit voor Humanistiek.

Wouter Sanderse (1982) studeerde Bedrijfscommunicatie en Filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studies werkte hij als junior-onderzoeker aan dezelfde universiteit, waar hij in 2012 promoveerde op een proefschrift over een Aristotelische benadering van morele vorming in het onderwijs. Hij verbleef voor zijn onderzoek enkele malen bij buitenlandse experts aan de University of Edinburgh (Schotland), Háskóli Íslands (IJsland) en de University of Rochester (Verenigde Staten).

In de periode 2007-2012 combineerde hij zijn onderzoeks- en onderwijstaken met een baan als coördinator van het Nijmeegse Centrum voor Ethiek (CvE) en als secretaris van de universitaire ethische commissie (AIEC). Na in 2008 een training tot Socratisch gespreksbegeleider te hebben gevolgd, gaf hij in deze periode ook trainingen aan leraren en schoolleiders in het voortgezet onderwijs (www.morelevorming.nl).

In november 2012 is Wouter binnen het educatieve domein van Fontys aangesteld als lector Beroepsethiek van de leraar. Hij begeleidt het praktijkgerichte onderzoek van de kenniskring, waarin lerarenopleiders uit het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs zijn vertegenwoordigd. Het lectoraat combineert hij vanaf september 2013 met een aanstelling als research fellow bij het Jubilee Centre for Character and Values van de University of Birmingham (Engeland). Daar verricht hij onderzoek naar de bijdrage die het Britse onderwijs levert aan de morele vorming van de jeugd.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief